Δευτέρα 25 Μαρτίου 2013

Αξιολόγησή και απομιμήσεις;

Τις προηγούμενες ημέρες δυο δημοσιεύματα , ένα επίσημο έγγραφο και ένα άρθρο, ήρθαν και τράβηξαν την προσοχή μου δημιουργώντας παράλληλα ερωτηματικά που θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας.

Το πρώτο αναρτήθηκε στο Διαύγεια την 20η Μαρτίου και είναι η απόφαση Δημάρχου με την οποία εφαρμόζεται ο νέος Ο.Ε.Υ του Δήμου Θεσσαλονίκης και τοποθετούνται οι υπάλληλοι στις νέες οργανικές μονάδες. Αφορά το σύνολο των υπαλλήλων και επιφέρει αρκετές αλλαγές όχι μόνο στις δομές αλλά και στα πρόσωπα, είτε αυτά είναι σε θέσεις ευθύνης είτε απλοί υπάλληλοι που μετακινούνται.

Το δεύτερο είναι άρθρο που δημοσιεύτηκε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής με τίτλο « Δημόσιο : Πάνω από 35.000 φέτος οι διαθέσιμοι». Το άρθρο επικαλείται σχετική λίστα του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης σύμφωνα με την οποία οι υπάλληλοι που θα ενταχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας εντός του 2013 θα είναι 35.157 και θα προέρχονται από την αξιολόγηση των δομών των υπουργείων και, κυρίως, της γενικής κυβέρνησης: Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, περιφέρειες, δήμοι, ασφαλιστικά ταμεία πανεπιστήμια. Η λίστα συνοδεύεται και από σχετικό χρονοδιάγραμμα, και εδώ είναι το ενδιαφέρον, σύμφωνα με το οποίο μέχρι τέλη Μαρτίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση δομών σε υπουργεία, ορισμένα ΝΠΔΔ, το Δήμο Θεσσαλονίκης, τον ΕΟΦ και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής που έχουν 59.176 υπαλλήλους από τους οποίους αναμένεται να ενταχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας 2.350.

Συνδυάζοντας λοιπόν τις δυο αυτές πληροφορίες, και κρατώντας μια πολύ μικρή επιφύλαξη για την αξιοπιστία του άρθρου το οποίο όμως είναι ιδιαίτερα λεπτομερές, μου δημιουργήθηκαν τα ερωτηματικά στα οποία αναφέρθηκα . Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, πάντα πρωτοπόρος, μόνος από όλη την Ελλάδα υποχρεούται να καταθέσει μέχρι τέλος Μαρτίου αξιολόγηση των νέων δομών του, που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα αρχίσουν να λειτουργούν από 1 Απριλίου, όταν και θα κοινοποιηθούν επίσημα στους υπαλλήλους οι νέες τοποθετήσεις τους. Όσο και αν προσπάθησα να καταλάβω με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό δεν μπόρεσα να καταλήξω σε ένα λογικό ή έστω λογικοφανές συμπέρασμα. Μέσω υποθέσεων και στο μέτρο του δυνατού, λογικών σκέψεων βασιζόμενων στο σύνολο των πληροφοριών που γνωρίζω κατέληξα σε τρία πιθανά σενάρια, τα οποία και παραθέτω.

Σενάριο 1 ( Το πλέον απίθανο) : Η αξιολόγηση αφορούσε τις δομές όπως ήταν με τον παλιό Ο.Ε.Υ. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, πρωτοπόρος όπως ξαναείπα, έχει ήδη ολοκληρώσει τη διαδικασία, προχώρησε στην εφαρμογή νέου Ο.Ε.Υ, τις μετακινήσεις των υπαλλήλων και συνεπώς δεν υφίσταται κανένα απολύτως πρόβλημα για το προσωπικό, το οποίο μπορεί να κοιμάται ( κυριολεκτικά ή μεταφορικά διαλέγετε ) ήσυχο. Κενό σημείο του σεναρίου τα άτομα που αναμένεται να ενταχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ( sic) και σύμφωνα με πηγές της ΠΟΕ-ΟΤΑ θα φτάνουν τα 500.

Σενάριο 2 ( Το πιο πιθανό) : Η αξιολόγηση αφορά τις νέες δομές και έχει ήδη αρχίσει πριν ακόμα αυτές τεθούν σε ισχύ!!!. Τα κριτήρια προφανώς δεν έχουν να κάνουν με την αποτελεσματικότητα και την απόδοση αλλά με την ανάγκη για νέες περικοπές δομών αλλά και οργανικών θέσεων, με σκοπό την περαιτέρω συρρίκνωση του Δήμου και την υπαγωγή υπαλλήλων σε καθεστώς διαθεσιμότητας. Το σενάριο αυτό ενισχύεται και από το γεγονός της βιαστικής δημοσίευσης και εφαρμογής του νέου Ο.Ε.Υ πριν το τέλος Μαρτίου, ώστε η αξιολόγηση να αφορά δομές που τέθηκαν τυπικά έστω και για λίγο σε ισχύ. Η σπουδή με την οποία συντάχθηκε η συγκεκριμένη απόφαση είναι φανερή μέσα από τα πολλά λάθη στις τοποθετήσεις των υπαλλήλων. Και να φανταστεί κανείς ότι μιλώ μόνο για τη Διεύθυνση της Δημοτικής Αστυνομίας.

Σενάριο 3 ( Συμπληρώνει και εξηγεί το 2ο ) Δεν υπάρχει κανένα θέμα αξιολόγησης ούτε δομών ούτε υπαλλήλων. Υπάρχουν μόνο υποχρεώσεις της Διοίκησης του Δήμου και του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης απέναντι στην Τρόικα για απολύσεις-μετακινήσεις (λέμε τώρα) συγκεκριμένου αριθμού υπαλλήλων, σύμφωνα με ότι ορίζει το Μνημόνιο. Η απόφαση είναι δεδομένη και απομένει να βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο θα εφαρμοσθεί ώστε να υπάρχουν οι λιγότερες αντιδράσεις των εργαζομένων είτε μέσω κινητοποιήσεων είτε μέσω ομαδικών προσφυγών στη Δικαιοσύνη. Το θέμα δηλαδή είναι κυρίως τεχνικής φύσεως και όχι λήψης αποφάσεων οι οποίες έχουν ήδη παρθεί προ πολλού.

Θέλω να πιστεύω ότι τα σενάρια που μόλις παρέθεσα δεν είναι τα μοναδικά και ότι η πραγματικότητα απέχει πολύ από αυτά προς το καλύτερο εννοείται. Τις επόμενες ημέρες ο ΣΕΔΘ ως ο μεγαλύτερος και πιο αντιπροσωπευτικός σύλλογος εργαζομένων στο Δήμο πιστεύω θα επιδιώξει συνάντηση όλων των Διοικήσεων των Σωματείων με τον Δήμαρχο, προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να δοθούν διευκρινήσεις για τις προθέσεις τουλάχιστον της Διοίκησης του Δήμου.

Μέχρι τότε θα συμβούλευα τους συναδέλφους να βρίσκονται σε εγρήγορση και επειδή είδα πολλά και άκουσα ακόμα περισσότερα με αφορμή τις μετακινήσεις υπαλλήλων από τμήμα σε τμήμα , θα συνιστούσα ψυχραιμία και συναδελφική αλληλεγγύη, στοιχεία απαραίτητα για να αντέξουμε στις επερχόμενες εξελίξεις.


Θόδωρος Θωμαΐδης
Γραμματεας ΣΔΑΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια: