Κυριακή 21 Μαρτίου 2010

Οδηγίες-κατευθύνσεις...

Συνεχίζουμε την συνεργασία μας με τον δικηγόρο και εκπαιδευτή συνταγματικού δικαίου στη σχολή Δ.Α. της Πτολεμαΐδας Θαλή Μέλφο δημοσιεύοντας το άρθρο που μας απέστειλε και αφορά το κόλλημα που προέκυψε με την καθυστέρηση της εκδοσης της εγκυκλίου που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μετάταξης των προ Π.Δ 23/2002.

Υπενθυμίζουμε στους αναγνώστες μας ότι η συνεργασία μας αυτή εγκαινιάστηκε με το άρθρο που αφορούσε πρακτικές οδηγίες για την περίπτωση υβριστικής ή βίαιης συμπεριφοράς κατά την άσκηση των υπηρεσιακών καθηκόντων μας που δημοσιεύσαμε στις 5 Φεβρουαρίου 2010.


Σχετικά με τις μετατάξεις των δημοτικών αστυνομικών που διορίστηκαν πριν το π.δ. 23/2002 και την καθυστέρηση στη διαδικασία των μετατάξεων

Έχουν παρέλθει ήδη τρεις και πλέον μήνες από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για μετάταξη από τους δημοτικούς αστυνομικούς που διορίστηκαν πριν από την ισχύ του π.δ. 23/2002, σύμφωνα με το άρθρο του άρθρου 42 παρ. 4 ν. 3801/2009, και στους περισσότερους Δήμους η σχετική διαδικασία δεν έχει προχωρήσει καθόλου μέχρι σήμερα. Επειδή αρκετοί συνάδελφοί σας που έχουν κάνει τέτοιες αιτήσεις με ρωτούν εάν μπορούν να κινηθούν νομικά, βλέποντας τη μεγάλη καθυστέρηση στη διαδικασία, σας ενημερώνω πώς έχει το θέμα από νομική άποψη:

Εφόσον έχει παρέλθει τρίμηνο από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων (8 Δεκεμβρίου 2009) χωρίς να έχει δοθεί απάντηση στην αίτηση μετάταξης, από νομική άποψη θεωρείται ότι η απάντηση είναι αρνητική. Κατά αυτής της σιωπηρής αρνητικής απάντησης οι ενδιαφερόμενοι έχουν δικαίωμα να προσφύγουν στα δικαστήρια. Η προθεσμία για την προσφυγή είναι εξήντα μέρες από την πάροδο του τριμήνου από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων, δηλαδή μέχρι 8 Μαΐου 2010. Εδώ χρειάζεται όμως προσοχή, γιατί εάν δεν γίνει η προσφυγή μέχρι την παραπάνω ημερομηνία, τότε το δικαίωμα αυτό χάνεται. Μετά τις 8 Μαΐου 2010 οι ενδιαφερόμενοι δεν θα μπορούν πλέον να προσφύγουν στα δικαστήρια κατά της σιωπηρής αρνητικής απάντησης. Θα πρέπει να περιμένουν να κινηθεί κάποια στιγμή η διαδικασία των μετατάξεων και, εφόσον λάβουν αρνητική απάντηση στην αίτησή τους, θα μπορούν να προσβάλουν στα δικαστήρια αυτή τη, ρητή πλέον, άρνηση μετάταξής τους.

Το ερώτημα που ανακύπτει είναι πότε αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία των μετατάξεων. Πολύ φοβάμαι ότι έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα χρειαστεί αρκετός καιρός ακόμη, για τους εξής λόγους:

> 1. Οι Δήμοι έως σήμερα διστάζουν να προχωρήσουν τη διαδικασία, περιμένοντας την εγκύκλιο που θα τους δίνει οδηγίες, φοβούμενοι μήπως κάνουν κάποιο λάθος κατά τη διαδικασία, το οποίο θα καταστήσει παράνομη την όποια απόφασή τους (σε μία τουλάχιστον περίπτωση που έχω υπ’ όψιν μου, όντως υπήρξαν σε τέτοια λάθη). Το πότε θα βγει η εγκύκλιος είναι άγνωστο.


> 2. Ακόμη και αν η εγκύκλιος εκδοθεί άμεσα και η διαδικασία αρχίσει αμέσως μετά, εάν δεν έχει ολοκληρωθεί το αργότερο ένα μήνα πριν από τις δημοτικές εκλογές, τότε αναγκαστικά θα μετατεθεί χρονικά για το 2011, λόγω της προεκλογικής περιόδου των δημοτικών εκλογών. Βάσει του νόμου, όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές (συνεπώς και οι μετατάξεις) αναστέλλονται για χρονικό διάστημα ενός μήνα πριν από τις δημοτικές εκλογές έως την ανάληψη καθηκόντων των νέων δημοτικών αρχών. Οι δημοτικές εκλογές έχει ανακοινωθεί ότι θα διεξαχθούν στις 14 Νοεμβρίου. Επομένως αν η διαδικασία των μετατάξεων δεν έχει ολοκληρωθεί έως τις 13 Οκτωβρίου (η μετάταξη ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση της απόφασης του Δημάρχου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με μέριμνα του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας), μετά την ημερομηνία αυτή δεν θα μπορεί να ολοκληρωθεί για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα (έως την ανάληψη καθηκόντων από τις νέες δημοτικές αρχές τον Ιανουάριο του 2011). >

3. Υπάρχει ο αστάθμητος παράγοντας «Καλλικράτης». Μόλις προχθές ο υπουργός Εσωτερικών ανακοίνωσε ότι, λόγω «Καλλικράτη», θα γίνουν υποχρεωτικές μετατάξεις προς τους Δήμους, κάτι που μπορεί να περιπλέξει περισσότερο την κατάσταση.
Αρκετοί ενδιαφερόμενοι ρωτούν επίσης τί θα συμβεί αν κάποιος προσφύγει κατά της σιωπηρής αρνητικής απάντησης και στη συνέχεια γίνει δεκτή από το Δήμο η αίτησή του για μετάταξη. Στην περίπτωση αυτή, πολύ απλά δεν θα προχωρήσει στην εκδίκαση της προσφυγής του.

Στην αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή κάποιος προσφύγει κατά της σιωπηρής αρνητικής απάντησης και στη συνέχεια εκδοθεί και ρητή αρνητική απάντηση από το Δήμο, τότε το ίδιο δικαστήριο θα εξετάσει και τη ρητή αρνητική απάντηση. Δεν χρειάζεται δηλαδή να γίνει δεύτερη προσφυγή κατά της ρητής άρνησης. Από την άποψη αυτή, η προσφυγή κατά της σιωπηρής άρνησης έχει το πλεονέκτημα ότι καλύπτει και την ενδεχόμενη μεταγενέστερη ρητή άρνηση, χωρίς να απαιτείται νέα προσφυγή.


Ως προς τις πιθανότητες που έχει μια τέτοια δικαστική διεκδίκηση της μετάταξης: δεν υπάρχει βέβαια ακόμη νομολογία για τις συγκεκριμένες μετατάξεις, μια και ο νόμος είναι πολύ πρόσφατος, ωστόσο σε παρόμοιες περιπτώσεις στο πρόσφατο παρελθόν τα δικαστήρια δικαίωναν τους προσφεύγοντες, υπό την προϋπόθεση ότι αυτοί είχαν τα απαιτούμενα από το νόμο προσόντα για τη μετάταξη, με το σκεπτικό ότι εφόσον ο αιτών τη μετάταξη διαθέτει τα απαιτούμενα προσόντα, η μετάταξη είναι υποχρεωτική για τη Διοίκηση.


3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

θα ηθελα το τηλεφωνο του Κ.μελφου για θεματα συνυπηρετησης κ μεταταξεων,μπορειτε να με βοηθησετε????

Δημ. Ψ. είπε...

Στείλε μας αν θέλεις ενα e-mail στο sdathess@yahoo.gr με τα πλήρη στοιχεία σου.

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδη μονο με προσφυγη θα βρουμε το δικιο μας παλι.. Παλι εξοδα και ψυχικη ταλαιπωρια. Αισχος!