Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

Θεσσαλονίκη: Υπό διωγμό οι πεζοί από τους... πεζόδρομους

Στους πεζοδρόμους της Θεσσαλονίκης ο πρώτος λόγος δεν ανήκει στους... πεζούς. Ως επί το πλείστον, είναι κατειλημμένοι από μηχανάκια που πάνε κι έρχονται ανενόχλητα, «φιλοξενούν» σταθμευμένα οχήματα και δίκυκλα αλλά και... ατάκτως ερριμμένα τραπεζοκαθίσματα.

«Χρειαζόμαστε περισσότερους πεζοδρόμους, που θα είναι πραγματικοί πεζόδρομοι, όχι μόνο στο κέντρο αλλά σε όλη τη Θεσσαλονίκη, καθώς αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής, προσφέροντας στους πολίτες ένα περιβάλλον όπου μπορούν με ηρεμία και ασφάλεια να περπατήσουν, να καθίσουν, να ψωνίσουν», δίνει το... σύνθημα ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης.

Ο ίδιος επισημαίνει ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει απόθεμα πεζοδρόμων, όμως απαιτείται να γίνονται σεβαστοί, αλλά και να αυξηθούν. Οπως περιγράφει ο κ. Μαυράκης, δεν είναι όλα μαύρα κι άραχλα, αφού υπάρχουν τρεις μικροί πεζόδρομοι που, σε γενικές γραμμές, βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Πρόκειται για τη Γεωργίου Σταύρου και την Αγίας Θεοδώρας (κάθετοι πεζόδρομοι μεταξύ της Καρόλου Ντηλ και της Αγίας Σοφίας), ενώ, σύμφωνα πάντα με τον πρόεδρο της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, υποδειγματικός είναι ο πεζόδρομος της οδού Κουντουρά, που βρίσκεται πίσω από το Μπεζεστένι.

Αριστοτέλους

Ο ομορφότερος πεζόδρομος της Θεσσαλονίκης, η οδός Αριστοτέλους, παρά το ότι εδώ και περίπου ένα μήνα επιχειρείται να διαφυλαχθεί από τη Δημοτική Αστυνομία και την Τροχαία Θεσσαλονίκης, υπό την έννοια ότι ξεκίνησε πρόγραμμα αστυνόμευσής της, εξακολουθεί να χρησιμοποιείται από τα δίκυκλα. Οι δικυκλιστές όχι μόνο παρκάρουν πάνω στον πεζόδρομο τα μηχανάκια τους, αλλά παράνομα και προκλητικά διέρχονται από την οδό Αριστοτέλους, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πεζών. Οι κλήσεις που επιβλήθηκαν αυτόν το μήνα από τους τροχονόμους και τους δημοτικούς αστυνομικούς δεν έχουν πτοήσει τους δικυκλιστές, οι οποίοι κυκλοφορούν κανονικά στον πεζόδρομο σαν να είναι δρόμος.

Αθωνος

Σε όλη την περιοχή γύρω από την πλατεία Αθωνος, στο σύμπλεγμα των πεζοδρόμων που υπάρχουν, κύριο χαρακτηριστικό είναι η κατάληψη του χώρου από τα καταστήματα, τα τραπεζοκαθίσματα και τις τέντες τους. Εκεί ο κάθε καταστηματάρχης έχει οριοθετήσει το χώρο του με τις τέντες που διαθέτει και όλα μαζί τα μαγαζιά έχουν μοιραστεί τον κοινόχρηστο χώρο. Ετσι, με τα τραπεζοκαθίσματα που έχουν καταλάβει κάθε σπιθαμή, όλα τα στενά είναι αδιάβατα. Και οι πεζοί εξακολουθούν να παραμένουν εξόριστοι από ένα χώρο τον οποίο θα έπρεπε να απολαμβάνουν. Οσο για μια μητέρα με παιδί μέσα σε καροτσάκι, αυτή είναι απλώς αδύνατο να κυκλοφορήσει στην περιοχή.

Δημητρίου Γούναρη
 
Η Δημητρίου Γούναρη έχει μετατραπεί σε πολύ... όμορφο πάρκινγκ. Ειδικά στην αρχή του πεζόδρομου, στο ύψος της Εγνατίας, τα μηχανάκια σταθμεύουν παντού. Και αυτός ο πεζόδρομος, όπως και ο πεζόδρομος της οδού Αριστοτέλους, υπάγεται στην κατηγορία των «ανοιχτών» για τα μηχανάκια δρόμων. Μπαίνει, για παράδειγμα, κάποιος δικυκλιστής από την Εγνατία και με μεγάλη άνεση διασχίζει όλο τον πεζόδρομο, για να βγει από την Τσιμισκή. Χωρίς να υπολογίσει ότι μπορεί να τρέχουν ανέμελα παιδιά, να κυκλοφορούν μαμάδες με καρότσια, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με μειωμένη κινητικότητα, αλλά και με αναπηρικές καρέκλες... Τώρα τελευταία έχουν κάνει την εμφάνισή τους και ΙΧ, τα οποία σταθμεύουν στο πλακόστρωτο.

Γκαρμπολά
 
Οι μικροί πεζόδρομοι, οι οποίοι θα έπρεπε να αποτελούν όμορφες γωνιές της πόλης δίνοντας μια διαφορετική νότα, είναι, δυστυχώς, άσχημα πάρκινγκ. Η οδός Γκαρμπολά, που βρίσκεται κοντά στα παλαιοπωλεία της Θεσσαλονίκης, γύρω από τη Βενιζέλου και τη Φιλίππου, αποτελεί ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Στο δρόμο αυτόν κανείς πεζός δεν μπορεί να απολαύσει μια αμέριμνη βόλτα, αφού έχει μετατραπεί σε... αυτοσχέδια αλάνα, όπου «παρέχεται» δωρεάν στάθμευση. Οποια ώρα της ημέρας κι αν περάσει κάποιος από την οδό Γκαρμπολά, είναι σίγουρο ότι θα συναντήσει σταθμευμένα οχήματα που καλύπτουν κάθε σπιθαμή του χώρου.

Αγνώστου Στρατιώτου
 
Καθεστώς αποτελούν οι διελεύσεις αυτοκινήτων στην οδό Αγνώστου Στρατιώτου, δίπλα στη Ρωμαϊκή Αγορά, παρά το ότι είναι πεζόδρομος. Οι πεζοί που έχουν την... επιθυμία να απολαύσουν μια αμέριμνη βόλτα δίπλα σε έναν ιστορικό τόπο, χαλαρώνοντας και απολαμβάνοντας στιγμές ξεγνοιασιάς, μάλλον το... μετανιώνουν. Γιατί; Διότι οι οδηγοί των ΙΧ -τα οποία κυκλοφορούν πάνω στον πεζόδρομο ανενόχλητα όλες τις ώρες της ημέρας- επιδεικνύοντας μεγάλο θράσος, κορνάρουν στους πεζούς! Γιατί; Για να κάνουν στην άκρη, ώστε να μην κόβουν τη... φόρα των αυτοκινήτων που θέλουν να διασχίσουν στα γρήγορα τον πεζόδρομο, χωρίς τις καθυστερήσεις που προκαλούν οι πεζοί!

Ικτίνου - Ζεύξιδος
 
Στην οδό Ικτίνου, που θα μπορούσε να αποτελεί μια μικρή όαση, ένα κόσμημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τα τραπεζοκαθίσματα, κατά κύριο λόγο, αλλά και τα δίκυκλα κυριαρχούν εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα, σε αυτόν το δρόμο, ο οποίος διαθέτει και παγκάκια ως σημεία ανάπαυσης για τους πεζούς, τα τραπεζοκαθίσματα έχουν αφαιρέσει τη δυνατότητα να καθίσεις κάπου δωρεάν. Γιατί; Διότι κλείνουν τη δίοδο προς τα παγκάκια. Ιδια, αν όχι χειρότερη, είναι η κατάσταση στη γειτονική Ζεύξιδος, η οποία είναι γεμάτη από τραπεζοκαθίσματα, καθιστώντας τη διέλευση των πεζών σχεδόν απαγορευτική.

Κομνηνών
 
Η οδός Κομνηνών, στα Λουλουδάδικα, είναι ένας ιδιαίτερος πεζόδρομος, καθώς κανείς δεν... ξέρει ότι πρόκειται για πεζόδρομο! Κι αυτό, επειδή όλες τις ώρες της ημέρας περνούν από εκεί αυτοκίνητα, και όχι μόνο τα οχήματα τροφοδοσίας, όπως προβλέπεται. Στην πραγματικότητα, τα οχήματα περνούν διαρκώς και ο γύρω χώρος έχει μετατραπεί σε απέραντο αυτοσχέδιο πάρκινγκ. Οι οδηγοί, μάλιστα, κατά την... προσφιλή τους τακτική, κορνάρουν στους πεζούς για να παραμερίσουν. Δυστυχώς, δεν είναι λίγοι εκείνοι που με μεγάλη ασέβεια προς το μνημείο σταθμεύουν τα αυτοκίνητα και τα μηχανάκια τους έτσι ώστε ο προφυλακτήρας τους κυριολεκτικά να ακουμπά στο Παζάρ Χαμάμ.

Καλαποθάκη
 
Ο πεζόδρομος της οδού Καλαποθάκη είναι σχεδόν αδιαπέραστος, λόγω των τραπεζοκαθισμάτων και των... συναφών κατασκευών. Ειδικά τα βράδια, δεν μπορεί να περπατήσει κάποιος πεζός χωρίς να ακουμπήσει σε ανθρώπους ή καρέκλες. Τα καταστήματα διασκέδασης και ψυχαγωγίας έχουν ιδιοποιηθεί το χώρο με όλη τη σημασία της λέξης. Τι έκαναν; Εφτασαν στο σημείο να βάλουν καρέκλες και σκαμπό ακόμη και μέσα στα παρτέρια! Ως εκ τούτου, οι διαπληκτισμοί είναι καθημερινοί, ενώ ο περαστικός που δε γνωρίζει την περιοχή αδυνατεί να αντιληφθεί ότι το συγκεκριμένο σημείο αποτελεί πεζόδρομο και ελεύθερο χώρο της Θεσσαλονίκης.

Μελενίκου

 
Απαίσιο πάρκινγκ αποτελεί ο νούμερο ένα... φοιτητόδρομος της Θεσσαλονίκης, η οδός Κωνσταντίνου Μελενίκου, όπου συχνάζουν καθημερινά εκατοντάδες νέοι και όχι μόνο. Στα φωτοαντιγραφικά κέντρα, αλλά και στα καταστήματα που τους προσφέρουν ψυχαγωγία είναι δύσκολο να φτάσουν οι φοιτητές αλλά και οποιοσδήποτε πεζός, καθώς πρέπει να κάνουν διαρκώς ελιγμούς και ζιγκ ζαγκ ανάμεσα στα παράνομα σταθμευμένα ΙΧ, αλλά και ανάμεσα στα τραπέζια και τις καρέκλες των καφέ που κυριαρχούν. Την κατάσταση έρχονται να επιδεινώσουν τα δίκυκλα, που κι αυτά ανεβοκατεβαίνουν διαρκώς τον πεζόδρομο, μειώνοντας περαιτέρω το επίπεδο της ασφάλειας που θα έπρεπε να απολαμβάνουν οι πεζοί σε έναν πεζόδρομο.

Λαδάδικα
 
Τη δεκαετία του '90 αναπλάστηκαν και πήραν τα... πάνω τους, αποτελώντας ενδεχομένως το νούμερο ένα προορισμό για τη διασκέδαση των κατοίκων και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης. Ο λόγος για τα Λαδάδικα, που η αναβάθμισή τους σήμανε τη δημιουργία ενός δικτύου πεζοδρόμων για όλους τους πολίτες και μάλιστα σε ένα ιστορικό πλακόστρωτο, γύρω από μια σειρά διατηρητέων κτιρίων τα οποία διασώθηκαν. Μετά τη... μόδα και την άνθηση που γνώρισε η περιοχή, τα ΙΧ άρχισαν δειλά δειλά να μπαίνουν και πάλι στα Λαδάδικα, συνεπικουρούμενα από τα μηχανάκια. Αποτέλεσμα; Πολλές ώρες της μέρας τα Λαδάδικα αποτελούν ένα μεγάλο πάρκινγκ.

(πηγή : agelioforos.gr)

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

KAI ESEIS TI KANETE SAN YPHRESIA?PHMAXTE TOYS STIS PARAVASEIS!

Αστ.Σ. είπε...

Emeis san Yphresia o,ti mporoume kanoyme k fusika einai polu eukolo na krinoun oloi k na mas kathgoroun ws ''axrhstous''. Alla ti na sou kanei mono mia Uphresia me 40 atoma proswpiko to prwi kai 20 to apogeuma?? epeidh h dikh mas Yphresia endiaferetai na dhmiourgei antikeimena ekei pou den uparxoun k anti na antimetwpizoume ta pragmatika problhmata pou apaitoun lush apo merous mas, emeis asxoloumaste me sxoleia, webdesign, dhmosies sxeseis kai alles dioikhtikes asxolies pou oute k emeis xeroume.Kalws h' Kakws gia kapoious kalountai na askhsoun ena epaggelma me sugkekrimenes armodiothtes, an kati den tous aresei, mporei na fugoun.Oloi mas exoume plouto gnwsewn alla tis paramerisame prokeimenou na doulepsoume! Einai ntroph ola auta ta dhmosieumata na mas krazoun, na uparxoun uparkta problhmata pou gnwrizoume kala kai na eimaste anapotelesmatikoi logw elleipshs proswpikou..oxi se pragmatiko arithmo, alla se pososto exwterikhs ergasias. Oso gia ton kurio pou sxoliase, lupoumaste alla o,ti mporoume kanoume, an eseis thewreite oti mporeita na allaxete muala se apaideutous anthrwpous, parte osa blokakia thelete k elate mazi mas, emeis sas dexomaste euxaristws.

Ανώνυμος είπε...

Στον δήμο μου ο πρώην Δήμαρχος είχε δώσει άδειες (με απόφαση Δημάρχου) για να παρκάρουν οι μόνιμοι κάτοικοι πάνω σε πεζόδρομο και στην κίτρινη γραμμή των τυφλών!!! και ήθελε από εμάς να πηγαίνουμε να βεβαιώνουμε παραβάσεις στα οχήματα που δεν είχαν την παράνομη αυτή άδεια!

Κανένας μας ποτέ δεν πήγε στο σημείο διότι άλλα λέει ο ΚΟΚ.

Για τον κύριο που ρωτάει ''και εσείς τι κάνετε...''

Ανώνυμος είπε...

Διευκρίνιση: Δεν είμαι ο πρώτος σχολιαστής. Δημοτικός Αστυνομικός είμαι. Αλήθεια τί σας εμποδίζει να αρνηθείτε να εκτελέσετε εντολές που αντίκεινται στα καθήκοντά σας; Μια αναφορά αρκει. Αλλά δυστυχώς και κάποιοι από εμάς βολεύονται κάνοντας πάρεργα που "προτιμούν" και παραμερίζουν το πραγματικό έργο. Δεν νομίζω να θέλει κανείς να βγει έξω και να του αρνηθεί κανείς.