Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Επιστολή ΣΔΑΘ στον Υπουργό Εσωτερικών Α. Γιαννίτση για το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας

Επιστολή προς το Υπουργείο απέστειλε το ΣΔΑΘ με την οποία επιχειρηματολογεί πάνω στο θέμα του άδικου αποκλεισμού του ένστολου προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας από τις κατηγορίες των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.

Η επιστολή αποτελεί συνέχεια ουσιαστικά της ανάλογης επιστολής διαμαρτυρίας της ΠΟΕ-ΟΤΑ για τον αποκλεισμό γενικότερα των εργαζομένων στους ΟΤΑ Α' βαθμού και συμβάλλει στην δημιουργία μιας βάσης επιχειρημάτων για ανατροπή της άδικης και άνισης απόφασης.

Ακολουθεί η επιστολή του ΣΔΑΘ : 
 
     
   
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ
 ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ



Θεσσαλονίκη, 16 Μαρτίου 2012
                                     Αρ. Πρωτοκόλου: 203
                                

Προς:
                                 Υπουργό Εσωτερικών
                                  κ. Αναστάσιο Γιαννίτση
                                  Σταδίου 27
                                  101 83 – Αθήνα

Κοινοποίηση:
1. Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών
κ. Φίλιππο Σαχινίδη
Πανεπιστημίου 37
101 65 – Αθήνα

2. Υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης
και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
κ. Παντελή Τζωρτζάκη
Βασ. Σοφίας 15
106 74 – Αθήνα



ΘΕΜΑ: ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΝΣΤΟΛΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

κ. Υπουργέ,

Ο Νόμος 4024/2011 για το ενιαίο μισθολόγιο − βαθμολόγιο στο αρθρ. 15 παρ.1, προβλέπει ότι: “Εκτός από το βασικό μισθό του υπαλλήλου, δύναται να χορηγηθεί επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, μέχρι του ποσού των εκατόν πενήντα (150) ευρώ μηνιαίως”. Οι δικαιούχοι του εν λόγω επιδόματος, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησής του θα καθορίζονταν με κοινή υπουργική απόφαση των αρμόδιων υπουργείων.

Με την Κ.Υ.Α. που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 465/2012 καθορίστηκαν εν τέλει οι δικαιούχοι του εν λόγω επιδόματος όπως επίσης και το ποσό που τους αναλογεί, χωρίς όμως να περιλαμβάνεται στους δικαιούχους το ειδικό ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας.

Η συμπερίληψη, εν αντιθέσει της ΚΥΑ, της Δημοτικής Αστυνομίας στους δικαιούχους του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας, ωστόσο κρίνεται αναγκαία για τους κάτωθι λόγους:

α) Το ειδικό ένστολο προσωπικό που υπηρετεί στη Δημοτική Αστυνομία, στους νομούς Θεσσαλονίκης και Αττικής, εργάζεται υπό ειδικές δυσμενείς-ανθυγιεινές περιβαλλοντικές συνθήκες και η εργασία του συνηγορεί στην εμφάνιση επαγγελματικών ασθενειών.

Αναλυτικότερα, το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας που ασκεί τις αρμοδιότητές του στους παραπάνω νομούς, σε σχεδόν καθημερινή βάση εκτίθεται σε συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων που ξεπερνούν χρονικά και ποσοτικά σε μεγάλο βαθμό τα ανώτατα, μη επιβλαβή για την υγεία, όρια όπως αυτά ορίζονται στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 1999/30/EC για τον καθορισμό στόχων για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα

Ενδεικτικά, σε πρόσφατες μετρήσεις για την περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης, που διενεργήθηκαν από τους αρμόδιους φορείς (Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), όπως αυτές καταγράφηκαν και επισκοπήθηκαν βιβλιογραφικά σε επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου (2009) , οι συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων στην περιοχή του ιστορικού κέντρου της πόλης ξεπέρασαν τα ανώτατα επιτρεπτά όρια τις 168 από τις 365 ημέρες του χρόνου με μέση ετήσια τιμή τα 66 μg/m3, σημειωτέον ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, συνεκτιμώντας τους 500.000 θανάτους ετησίως λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης μείωσε από 01/01/2010 το επιτρεπτό όριο από 50 μg/m3, που ήταν το ανώτατο όριο όταν διενεργήθηκαν οι μετρήσεις, σε 20 μg/m3, όπως άλλωστε προέβλεπε και το δεύτερο στάδιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας. 

Συνεπώς τα ανώτατα όρια παραβιάζονται σήμερα για χρονική περίοδο μεγαλύτερη από τα 2/3 του έτους, περίοδο σαφώς μεγαλύτερη και κατά 7 με 8 φορές πολλαπλάσια των 35 ημερών ανά ημερολογιακό έτος που ορίζει η κοινοτική οδηγία.

Οι επιπτώσεις στην υγεία των υπαλλήλων που εργάζονται (πεζοί και εποχούμενοι) στο ιστορικό κέντρο των νομών Θεσσαλονίκης και Αττικής όπως προκύπτει από σχετικές μελέτες για την επίπτωση των αιωρούμενων σωματιδίων στην ανθρώπινη υγεία, μπορούν να καταταχθούν στις εξής κατηγορίες όπου η σημαντικότητα της επίδρασης αυξάνεται προοδευτικά :

► Απλές μεταβολές στη λειτουργία των πνευμόνων οι οποίες είναι αναστρέψιμες.
► Έντονες και χρόνιες φλεγμονές στους πνεύμονες, μεταβολές στη λειτουργικότητα των βρόγχων, αύξηση των αναπνευστικών προβλημάτων όπως βήχας, δυσκολίες αναπνοής.
► Έντονες κρίσεις άσθματος, έντονη βρογχίτιδα και δυσκολίες αναπνοής. Τα χρόνια αποτελέσματα σ΄ αυτή τη φάση είναι μεταβολή πλέον της λειτουργίας των πνευμόνων και αύξηση της έντασης των ασθματικών και βρογχικών κρίσεων
► Εμφάνιση σοβαρών προβλημάτων υγείας όπως εισαγωγή σε νοσοκομείο για έντονες κρίσεις άσθματος και βρογχίτιδας, εμφάνιση καρκίνου.
► Σε ένα μικρό αριθμό ανθρώπων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, αύξηση της θνησιμότητάς τους.

Οι ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων που εργάζονται στους νομούς Θεσσαλονίκης και Αττικής, άλλωστε, αναγνωρίστηκαν στην υπ'αριθμ. Φ10221/οικ.26816/929/30-11-2011 (ΦΕΚ 2778/Β/2-12-2011) Απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης περί καθορισμού των βαρέων και ανθυγιεινών εργασιών, απόφαση η οποία υπήρξε η βάση έκδοσης της ΚΥΑ (ΦΕΚ Β/465/2012) για τους δικαιούχους του επιδόματος, όπου στις επιβατικές μεταφορές συγκατατάσσει ανάμεσα στους εκτελούντες τέτοιου είδους εργασίες τους οδηγούς ταξί νομού Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Οι ίδιοι ακριβώς λόγοι που καθιστούν την εργασία των οδηγών ταξί των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης ανθυγιεινή, συντρέχουν και για το σύνολο των Δημοτικών Αστυνομικών είτε αυτοί εργάζονται καθημερινά στους ίδιους νομούς ως οδηγοί περιπολικών-μηχανών, είτε εργάζονται σε πεζά κλιμάκια και υπόκεινται στις ίδιες επιβλαβείς για την υγεία τους συνθήκες, σύμφωνα και με το άρθρο 31 του χάρτη θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2007/C 303/1) όπου ορίζεται με σαφήνεια ότι κάθε εργαζόμενος έχει δικαίωμα σε συνθήκες εργασίες οι οποίες σέβονται την υγεία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπειά του.

β) Το σύνολο του ειδικού ένστολου προσωπικού που υπηρετεί στη Δημοτική Αστυνομία λόγω της φύσεως του επαγγέλματος και της αρμοδιότητας του ελέγχου του παράνομου πλανόδιου εμπορίου, το οποίο ασκείται κατά κύριο λόγο και συστηματικά από λάθρα ή/και νομίμως εισερχόμενους στη χώρα μας μετανάστες, φέροντες σε πολύ μεγάλο ποσοστό μεταδοτικά νοσήματα, εκτίθεται σε πιθανή μόλυνση από τα μεταδοτικά αυτά νοσήματα καθημερινά, γεγονός που απειλεί την υγεία αλλά και για την ίδια τους τη ζωή.

Σχετικές μελέτες σχετικά με το υψηλό ποσοστό των λαθρομεταναστών που νοσούν ή / και φέρουν μεταδοτικά και λοιμώδη νοσήματα (ελονοσία, HIV/AIDS, φυματίωση, ηπατίτιδες κ.α. σοβαρές ασθένειες) δημοσιεύονται από το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στις ετήσιες επιδημιολογικές του μελέτες (που είναι δημοσιευμένες και προσβάσιμες σε όλους μέσω του διαδικτύου).

Η άσκηση της αρμοδιότητας του ελέγχου του παράνομου πλανόδιου εμπορίου και η σωματική επαφή που πολλές φορές εξελίσσεται σε προπηλακισμό του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας από αλλοδαπούς παράνομους μικροπωλητές (σοβαρές σωματικές βλάβες, μαχαιρώματα κ.α.), θέτει καθημερινά την υγεία τους σε σοβαρό κίνδυνο, γεγονός που καταδεικνύει την επικίνδυνη – ανθυγιεινή εργασία τους και συνηγορεί εκ προοιμίου τόσο στη συμπερίληψή τους στους δικαιούχους του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας όσο και στην εκπόνηση και υλοποίηση ειδικού προγράμματος εμβολιασμού-ενημέρωσης του προσωπικού για τα λοιμώδη-μεταδοτικά νοσήματα.

γ) Το σύνολο του ειδικού ένστολου προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας έχει λάβει ειδική εκπαίδευση, έχει ιδιαίτερη ιεραρχία και διέπεται από ειδικούς κανόνες πειθαρχίας. Η υπηρεσία της Δημοτικής Αστυνομίας λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο και όλες τις ημέρες της εβδομάδας, συμπεριλαμβανομένων και των αργιών και συνεπώς οι Δημοτικοί Αστυνομικοί υποχρεούνται σε τακτική ή και υπερωριακή εργασία, ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας, που πολλές ημέρες κάθε μήνα τους υποχρεώνει να εργάζονται το σύνολο του οκταώρου τους μεταξύ 10ης βραδινής και 6 πρωινής ώρας -νυκτερινή εργασία.

Επίσης το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας τελεί σε διαρκή ετοιμότητα για την ταχεία επέμβαση του, σε κάθε τόπο και χρόνο, όταν καθίσταται αναγκαία η παρέμβαση του, σύμφωνα με τους σχετικούς κανονισμούς και τις εντολές των προϊσταμένων. Συνεπεία των ανωτέρω, η Δημοτική Αστυνομία αποτελεί ειδική Υπηρεσία που ασκεί αστυνομικά καθήκοντα και ελέγχους όλο το εικοσιτετράωρο και όπως όλοι οι ένστολοι, πρέπει είτε να εντάσσεται σε ειδικό μισθολόγιο, είτε να λαμβάνει ειδικό επίδομα, λόγω της επικίνδυνης και ανθυγιεινής τους εργασίας.

Κατόπιν της ανωτέρω λεπτομερούς αποσαφήνισης των πλέον σημαινόντων λόγων για τους οποίους το ειδικό ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας θα πρέπει να συμπεριληφθεί στους δικαιούχους του ειδικού επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, παρακαλούμε όπως προβείτε στις απαραίτητες νόμιμες ενέργειες για την αποκατάσταση της άδικης και άνισης μεταχείρισης έναντι του ειδικού ένστολου προσωπικού της Υπηρεσίας μας.


Βιβλιογραφία

Σιακαβάρας Δ. 2009. Μετρήσεις της κατά μέγεθος κατανομής της αριθμητικής συγκέντρωσης αιωρούμενων νανο-σωματιδίων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, Διατριβή ειδίκευσης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Chrysikou P., Samara C.A. 2009. Seasonal variation of the size distribution of urban particulate matter and associated organic pollutants in the ambient air. Atmospheric Environment, 43: 4557-4569.

Chrysikou P., Gemenetzis P.G., Samara C.A. 2009. Wintertime size distribution of polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs), polychlorinated biphenyls (PCBs) and organochlorine pesticides (OCPs) in the urban environment: Street- vs rooftop-level measurements. Atmospheric Environment, 43: 290-300.

European Sustainable Cities Report. 1996. Expert Group on the Urban Environmental European Commission. DG XI Environment, Nuclear Safety and Civil Protection.

Fergusson J.E. Kim N.D. 1991. Trace elements in street and house dusts: sources and speciation. The Science of the Total Environment, 100: 125-150.

Kalaitzoglou M., Terzi E., Samara C., 2004. Patterns and sources of particulatephase aliphatic and polycyclic aromatic hydrocarbons in urban and rural sites of western Greece. Atmospheric Environment 38: 2545-2560.

Kappos A.D., Bruckmann P., Eikmann T., Englert N., Heinrich U., Hoppe P., Koch E., 

Krause G.H M., Kreyling W.G., Rauchfuss K., Rombout P., Schulz-Klemp V., Thiel W.R. Wichmann H.E. 2004. Health effects of particles in ambient air. International Journal of Hygiene & Environmental Health, 207: 399-407.

Katsouyanni K., Touloumi G., Samoli E., Gryparis A., Le Tertre A., Monopolis Y., Rossi G., Zmirou D., Ballester F., Boumghar A., Anderson H.R., Wojtyniak B., Paldy A., Braunstein 
R., Pekkanen J., Schindler C. Schwartz J. 2001. Confounding and effect modification in the short-term effects of ambient particles on total mortality: Results from 29 European cities within the APHEA2 project. Epidemiology, 12: 521-531.

Katragkou E., Kazadzis S., Amiridis V., Papaioannou V., Karathanasis S., Melas D. 2009. PM10 regional transport pathways in Thessaloniki, Greece. Atmospheric Environment, 43: 1079-1085.

Krzyzanowski M., K.-D. B., S. J., 2005: Health effects of transport-related air pollution. WHO Regional Office for Europe, 205 pp.

Manalis N., Grivas G., Protonotarios V., Moutsatsou A., Samara C., Chaloulakou A. 2005. Toxic metal content of particulate matter (PM10), within the Greater Area of Athens. Chemosphere, 60: 557-566.

Manoli E., Voutsa D., Samara C., 2002. Chemical characterization and source identification/apportionment of fine and coarse air particles in Thessaloniki, Greece. Atmospheric Environment, 36: 949-961.

Manoli E., Kouras A., Samara C., 2004. Profile analysis of ambient and source emitted particle-bound polycyclic aromatic hydrocarbons from three sites in northern Greece. Chemosphere, 56: 867-878.

Misaelides P., Samara C., Noli F., Kouimtzis Th., Anousis I. 1993. Toxic element concentrations in airborne particulate matter in the area of Thessaloniki, Greece. The Science of the Total Environment, 130/131: 139-146.

Samara C., Voutsa D., 2005. Size distribution of airborne particulate matter and associated heavy metals in the roadside environment. Chemosphere, 59: 1197-1206.

Thomaidis N.S., Bakeas E.B., Siskos P.A. 2003. Characterization of lead, cadmium, arsenic and nickel in PM2:5 particles in the Athens atmosphere, Greece. Chemosphere, 52: 959-966.

Town G.I. 2001. The health effects of particulate air pollution- a Christchurch perspective, Biomarkers 6: 15-18.

Tsitouridou R., Voutsa D., Kouimtzis Th. 2003. Ionic composition of PM10 in the area of Thessaloniki, Greece. Chemosphere, 52: 883-891.

USEPA (United States Environmental Protection Agency). 2010. Clean Air Research. Available at http://www.epa.gov/airscience/, Accessed March 2010.

Valavanidis A., Fiotakis K., Vlahogianni T., Bakeas B.E., Triantafillaki S., Paraskevopoulou  

V., Dassenakis M., 2006. Characterization of atmospheric particulates, particle-bound transition metals and PAHs of urban air in the centre of Athens (Greece). Chemosphere, 65: 760-768.

Viras L.G., Siskos P.A., Samara C., Kouimtzis Th., Athanasiou K., Vavatzanidis A., 1991. Polycyclic aromatic hydrocarbons and mutagens in ambient air particles sampled in Thessaloniki, Greece. Environmental Toxicology and Chemistry, 10: 999-1007.

Voutsa D., Samara C., 2005. Size distribution of airborne particulate matter and associated heavy metals in the roadside environment. Chemosphere, 59: 1197-1206.

Voutsa D., Samara C., Kouimtzis Th., Ochsenkuhn K. 2002. Elemental composition of airborne particulate matter in the multi-impacted urban area of Thessaloniki, Greece. Atmospheric Environment, 36: 4453-4462.

WHO (World Health Organisation). 2000. Air Quality Guidelines for Europe. Regional Office for Europe, Copenhagen, Denmark, 91 pp.

WHO (World Health Organisation). The world health report 2002. Reducing risks, promoting healthy life.

WHO (World Health Organisation). Particulate matter air

Δεν υπάρχουν σχόλια: