Αναδημοσίευση άρθρου
Ευφυές σύστημα διαχείρισης αστικής κινητικότητας και ελέγχου κυκλοφορίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος, στην κεντρική περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, υιοθετεί το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ). Πρόκειται για πρωτοποριακό έργο, το οποίο φιλοδοξεί να δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να σχεδιάζουν τις μετακινήσεις τους στην πόλη έχοντας πρόσβαση σε πληθώρα χρήσιμων πληροφοριών.
Στην κοινοπραξία συμμετέχουν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο δήμος Θεσσαλονίκης, το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και το Institute of Transport Economics (ΤΟΙ) που εδρεύει στο Οσλο της Νορβηγίας.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 2.916.854 ευρώ και πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2012. Θα προηγηθεί τετράμηνη δοκιμαστική - πιλοτική λειτουργία. Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος που θα ελέγχει την κυκλοφορία, θα ενημερώνεται δυναμικά για τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στο κέντρο της πόλης και θα επιτρέπει στο χρήστη να σχεδιάσει τη μετακίνησή του, με έμφαση στις λύσεις μειωμένης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
«Το σύστημα θα αποτελέσει το κανάλι επικοινωνίας το οποίο θα διευκολύνει την αποστολή των αιτημάτων των χρηστών προς τους υπεύθυνους λειτουργίας του φορέα υλοποίησης του αστικού μεταφορικού έργου, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών. Μάλιστα, εντάσσεται στο σχεδιασμό υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου της κυκλοφορίας και των συγκοινωνιών σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, μέσω της διασύνδεσης με άλλα συστήματα και φορείς», αναφέρει το ΣΑΣΘ. Το σύστημα έχει δύο ενότητες: το Κέντρο Αστικής Κινητικότητας και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας.
Κέντρο Αστικής Κινητικότητας
Το Κέντρο Αστικής Κινητικότητας θα λειτουργεί υπό την ευθύνη του δήμου Θεσσαλονίκης. Αποτελείται από ένα κεντρικό Σημείο Πληροφόρησης που θα βρίσκεται στο χώρο του νέου δημαρχείου κι από ένα μικρότερο, εγκατεστημένο στην Καμάρα. Τα Σημεία Πληροφόρησης στοχεύουν στην όσο το δυνατόν πληρέστερη ενημέρωση των μετακινουμένων, ξεκινώντας από το επίπεδο της πληροφόρησης και φτάνοντας ώς και την υποστήριξη για το σχεδιασμό και την εκτέλεση της μετακίνησης του πολίτη.
Το σύνολο των υπηρεσιών θα παρέχεται και μέσω Internet, τηλέφωνου και SMS. Οι βασικές υπηρεσίες που θα προσφέρει στο χρήστη του είναι:
- Πληροφορίες μετακίνησης και προτεινόμενων εναλλακτικών διαδρομών.
- Πληροφορίες μετακίνησης (δρομολόγια, εισιτήρια, κατηγορίες εκπτώσεων κ.ά.) και προτεινόμενων διαδρομών με χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς για προορισμούς ενδιαφέροντος.
- Ενημέρωση - εκπαίδευση ειδικών ομάδων (π.χ. παιδιών, φοιτητών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ).
- Υπηρεσίες ενημέρωσης για χώρους στάθμευσης και διαθεσιμότητας θέσεων σε κεντρικούς σταθμούς του δήμου.
- Πληροφορίες για αλλαγές στη λειτουργία του συστήματος μεταφορών λόγω έκτακτων συμβάντων, όπως για παράδειγμα έργα κ.ά.
- Πληροφορίες για δρομολόγια και τιμές εισιτηρίων για μεταφορικά μέσα υπεραστικών μεταφορών.
- Πληροφορίες για χώρους πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος, καθώς και της προσβασιμότητάς τους με ΙΧ, μέσα μαζικής μεταφοράς, πεζή μετακίνηση κ.λπ.
- Δημιουργία δικτύου μετακινουμένων με στόχο την ενίσχυση του συνεπιβατισμού.
- Ενημέρωση για ώρες και τοποθεσίες όπου επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση, περιορισμούς οδικού δικτύου, πρόστιμα κ.λπ.
- Ενημέρωση εργαζομένων σε μεγάλες επιχειρήσεις για την εκμετάλλευση βέλτιστων εναλλακτικών μετακίνησής τους από και προς τον τόπο εργασίας τους.
Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας
Το αναβαθμισμένο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας λειτουργεί υπό την ευθύνη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και θα επιτελεί τις εξής λειτουργίες:
- Διαχείριση συμβάντων με πληροφορίες πραγματικού χρόνου.
- Δυναμική εκτίμηση της κυκλοφορίας για μελλοντικά χρονικά διαστήματα της ημέρας.
- Εκτίμηση και επιβεβαίωση χρόνων μετακίνησης.
- Διαμόρφωση στρατηγικής δυναμικής διαχείρισης σηματοδοτών με βάση τις εκτιμώμενες συνθήκες κυκλοφορίας και με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
- Αξιολόγηση επιπτώσεων από τη δυναμική διαχείριση σηματοδοτών στις συνθήκες κυκλοφορίας στη κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Στο πλαίσιο των επαφών του προέδρου του ΣΑΣΘ, καθηγητή Παναγιώτη Παπαϊωάννου, με τους φορείς της Θεσσαλονίκης για το σύστημα έγιναν και συζητήσεις για τη σύνδεση μεταξύ αεροδρομίου «Μακεδονία» και του τερματικού σταθμού της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά στην περιοχή της Μίκρας, για τη διασύνδεση του Πανοράματος με τις απομακρυσμένες περιοχές, όπως το Φίλυρο, καθώς και της ευρύτερης περιοχής της Πυλαίας, καθώς και για τη δυνατότητα επέκτασης του τερματικού της λεωφορειακής γραμμής 14.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 2.916.854 ευρώ και πρόκειται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2012. Θα προηγηθεί τετράμηνη δοκιμαστική - πιλοτική λειτουργία. Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος που θα ελέγχει την κυκλοφορία, θα ενημερώνεται δυναμικά για τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν στο κέντρο της πόλης και θα επιτρέπει στο χρήστη να σχεδιάσει τη μετακίνησή του, με έμφαση στις λύσεις μειωμένης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
«Το σύστημα θα αποτελέσει το κανάλι επικοινωνίας το οποίο θα διευκολύνει την αποστολή των αιτημάτων των χρηστών προς τους υπεύθυνους λειτουργίας του φορέα υλοποίησης του αστικού μεταφορικού έργου, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών. Μάλιστα, εντάσσεται στο σχεδιασμό υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου της κυκλοφορίας και των συγκοινωνιών σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, μέσω της διασύνδεσης με άλλα συστήματα και φορείς», αναφέρει το ΣΑΣΘ. Το σύστημα έχει δύο ενότητες: το Κέντρο Αστικής Κινητικότητας και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας.
Κέντρο Αστικής Κινητικότητας
Το Κέντρο Αστικής Κινητικότητας θα λειτουργεί υπό την ευθύνη του δήμου Θεσσαλονίκης. Αποτελείται από ένα κεντρικό Σημείο Πληροφόρησης που θα βρίσκεται στο χώρο του νέου δημαρχείου κι από ένα μικρότερο, εγκατεστημένο στην Καμάρα. Τα Σημεία Πληροφόρησης στοχεύουν στην όσο το δυνατόν πληρέστερη ενημέρωση των μετακινουμένων, ξεκινώντας από το επίπεδο της πληροφόρησης και φτάνοντας ώς και την υποστήριξη για το σχεδιασμό και την εκτέλεση της μετακίνησης του πολίτη.
Το σύνολο των υπηρεσιών θα παρέχεται και μέσω Internet, τηλέφωνου και SMS. Οι βασικές υπηρεσίες που θα προσφέρει στο χρήστη του είναι:
- Πληροφορίες μετακίνησης και προτεινόμενων εναλλακτικών διαδρομών.
- Πληροφορίες μετακίνησης (δρομολόγια, εισιτήρια, κατηγορίες εκπτώσεων κ.ά.) και προτεινόμενων διαδρομών με χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς για προορισμούς ενδιαφέροντος.
- Ενημέρωση - εκπαίδευση ειδικών ομάδων (π.χ. παιδιών, φοιτητών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ).
- Υπηρεσίες ενημέρωσης για χώρους στάθμευσης και διαθεσιμότητας θέσεων σε κεντρικούς σταθμούς του δήμου.
- Πληροφορίες για αλλαγές στη λειτουργία του συστήματος μεταφορών λόγω έκτακτων συμβάντων, όπως για παράδειγμα έργα κ.ά.
- Πληροφορίες για δρομολόγια και τιμές εισιτηρίων για μεταφορικά μέσα υπεραστικών μεταφορών.
- Πληροφορίες για χώρους πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος, καθώς και της προσβασιμότητάς τους με ΙΧ, μέσα μαζικής μεταφοράς, πεζή μετακίνηση κ.λπ.
- Δημιουργία δικτύου μετακινουμένων με στόχο την ενίσχυση του συνεπιβατισμού.
- Ενημέρωση για ώρες και τοποθεσίες όπου επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση, περιορισμούς οδικού δικτύου, πρόστιμα κ.λπ.
- Ενημέρωση εργαζομένων σε μεγάλες επιχειρήσεις για την εκμετάλλευση βέλτιστων εναλλακτικών μετακίνησής τους από και προς τον τόπο εργασίας τους.
Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας
Το αναβαθμισμένο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας λειτουργεί υπό την ευθύνη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και θα επιτελεί τις εξής λειτουργίες:
- Διαχείριση συμβάντων με πληροφορίες πραγματικού χρόνου.
- Δυναμική εκτίμηση της κυκλοφορίας για μελλοντικά χρονικά διαστήματα της ημέρας.
- Εκτίμηση και επιβεβαίωση χρόνων μετακίνησης.
- Διαμόρφωση στρατηγικής δυναμικής διαχείρισης σηματοδοτών με βάση τις εκτιμώμενες συνθήκες κυκλοφορίας και με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
- Αξιολόγηση επιπτώσεων από τη δυναμική διαχείριση σηματοδοτών στις συνθήκες κυκλοφορίας στη κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Στο πλαίσιο των επαφών του προέδρου του ΣΑΣΘ, καθηγητή Παναγιώτη Παπαϊωάννου, με τους φορείς της Θεσσαλονίκης για το σύστημα έγιναν και συζητήσεις για τη σύνδεση μεταξύ αεροδρομίου «Μακεδονία» και του τερματικού σταθμού της επέκτασης του μετρό προς Καλαμαριά στην περιοχή της Μίκρας, για τη διασύνδεση του Πανοράματος με τις απομακρυσμένες περιοχές, όπως το Φίλυρο, καθώς και της ευρύτερης περιοχής της Πυλαίας, καθώς και για τη δυνατότητα επέκτασης του τερματικού της λεωφορειακής γραμμής 14.
(πηγή: agelioforos)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου