Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Αρχές οργάνωσης και διοίκησης

Η υλοποίηση του έργου και η επίτευξη των στόχων στους οργανισμούς εξαρτάται κυρίως από τους ανθρώπους. Η απόδοση των εργαζομένων εξαρτάται από την ικανότητα τους να αποδίδουν, αλλά και από τη διάθεση τους να καταβάλουν προσπάθεια για να αποδώσουν.
Η παρακίνηση των εργαζομένων αποτελεί κύρια φροντίδα των διοικητικών προισταμένων. Κάθε οργανισμός προκειμένου να εξασφαλίζει τη διάθεση των εργαζομένων για υψηλότερη απόδοση πρέπει να δημιουργεί τα κατάλληλα κίνητρα. Κάθε προιστάμενος πρέπει με συγκεκριμένες ενέργειες και συμπεριφορές να τους κάνει να έχουν την υψηλότερη δυνατή διάθεση για προσπάθεια και απόδοση. Για την κατανόηση και την αντιμετώπιση του ζητήματος της παρακίνησης των εργαζομένων για απόδοση έχουν αναπτυχθεί αρκετές θεωρίες. Όμως ο καλός προιστάμενος με τη συμπεριφορά του παίζει σημαντικότατο ρόλο στην παρακίνηση των εργαζομένων. Εφαρμόζει στο χώρο του τις τεχνικές παρακίνησης. Ενδεικτικές ενέργειες του που μπορεί να παρακινούν τους συνεργάτες του για υψηλή απόδοση είναι :
-Η αναγνώριση της καλής προσπάθειας και της απόδοσης τους σε καθημερινή βάση.
-Η δημιουργία καλού κλίματος στην ομάδα
-Η εκτίμηση και ο σεβασμός που τους δείχνει.
-Η ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης των συνεργατών του, με την επισήμανση των θετικών τους στοιχείων και της σημαντικότητας της εργασίας που κάνουν.
-Η συνεχής εξέλιξη των συνεργατών του.
-Η ελευθερία πρωτοβουλιών που τους παρέχει και η ενθάρρυνση για συμμετοχή με ιδέες και προτάσεις.
Η αποτελεσματικότητα της ομάδας προυποθέτει τη ύπαρξη σωστών κανόνων, σωστή διαδικασία λειτουργίας, σωστή κατανομή εργασιών στα μέλη της, μέθοδο και σύστημα εργασίας, Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι κάθε μέλος της ομάδας να γνωρίζει τι ακριβώς τα άλλα μέλη περιμένουν απο αυτό. Η ύπαρξη κοινών στόχων και οράματος αποτελεί βασική προυπόθεση για την αποτελεσματικότητα της ομάδας όπως επίσης και η ύπαρξη καλού κλίματος με βασικά στοιχεία τον αμοιβαίο σεβασμό, την αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών, την ελευθερία έκφρασης, την ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία, τις καλές ανθρώπινες σχέσεις, την προδιάθεση για συναίνεση, την αλληλεγγύη και την αλληλουποστήριξη.
Απλά μαθήματα οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων και υπηρεσιών όπως αυτά διδάσκονται στην Γ'Λυκείου και αργότερα πιο αναλυτικά στις πανεπιστημιακές σχολές στους μελλοντικούς μας συναδέλφους.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρω για τους υπόλοιπους συναδέλφους μου, αλλά εγώ βλέπω ότι όλες οι προαναφερθείσες ενέργειες για την υψηλή μας απόδοση εφαρμόζονται κατά γράμμα από τους προισταμένους μας(συν άλλες τόσες,να μην πω)..Οπότε συμπεραίνουμε ότι είναι πραγματικά παράξενο να μην αποδίδουν οι συνάδελφοι στο μέγιστο δυνατό βαθμό..(αυτοί οι 20-30 που έχουν μείνει στο δρόμο από τους 180 συνολικά)..όσο για τον αμοιβαίο σεβασμό,εμπιστοσύνη και όλες τις παραπάνω αρχές δεν νομίζω οτι δεν υφίστανται ανάμεσα στους κόλπους τις υπηρεσίας μας(τουλάχιστον στο Δ.Θ)..Διορθώστε με αν κάνω λάθος..(ελπίζω η παραπάνω επιστολή μου να συμβάλλει στην 'προαγωγή' μου σε πιο υπεύθυνη και παραγωγική θέση στην υπηρεσία, όπως σοφά συνέβαλε για τόσους και τόσους άλλους συναδέλφους μου..)

Στέλλα είπε...

Επίσης ύπαρχουν πολλά βιβλία στο εμπόριο για οσους δεν μπόρεσαν να λάβουν αυτές της απλής ''λογικής'' γνώσεις ακόμα και για αρχάριους και για όσους έχουν ξεχάσει την ελληνική γλώσσα. Και είναι θέμα σεβασμού και ανώτερης προσωπικής κουλτούρας και κυρίως διάθεσης εφόσον επιζητάς κάποια ιεραρχικά ανώτερη θέση να προσπαθείς να λάβεις και κάποιες σχετικές γνώσεις εφόσον δεν είσαι καν εκπαιδευμένος. Και καλό θα ήταν έστω να γίνουν σεμινάρια σε όλους για τη διοίκηση ανθρωπίνου δυναμικού όπως και τις Δημόσιες σχέσεις αλλά με κοινή συμμετοχή όλων, από ανθρώπους που έχουν ένα αξιόλογο έργο, βιογραφικό, πείρα και εμπειρία πάνω στο θέμα και μπορούν να κατατοπίσουν αρκετά για τα νέα μοντέλα διοίκησης ακόμα και στο Δημόσιο τομέα.(ας ψάξουμε να βρούμε τους μεγαλύτερους αργανισμούς που διοργανώνουν σεμινάρια.)
Επιτέλους ας μάθουν κάποιοι ότι οι παλαιοί τρόποι της ΡΟΥΦΙΑΝΙΑΣ, της ΚΛΙΚΑΣ, του ΓΛΕΙΨΙΜΑΤΟΣ, της ΑΝΤΑΠΟΔΩΣΗΣ, του ΕΛΕΓΧΟΥ και της ΕΚΔΙΚΗΣΗΣ, ΔΕΝ ΠΙΑΝΕΙ και μάλιστα έχει και αντίθετα αποτελέσματα. Δυστυχώς ας ενημερωθούν κάποιοι ότι εκτός από τα πτυχία που αλλάζουν και αυξάνονται αλλάζουν και οι γεννιές, οι αντιλήψεις, τα θέλω και κυρίως ΟΙ ΓΝΩΣΕΙΣ. ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΞΥΠΝΟΙ ΚΑΙ ΠΟΝΗΡΟΙ ΚΑΙ Σ'ΑΥΤΗ ΤΗ ΓΕΝΙΑ!!!!!.