Άρθρο της δικτυακής "Ελευθεροτυπίας"
Υπό διωγμόν οι πεζοί στη Θεσσαλονίκη
Πεζοδρόμια για... μοτοσικλέτες. Τους ζωτικούς χώρους των πεζών καταλαμβάνουν καθημερινά οι μοτοσικλέτες στη Θεσσαλονίκη, που κινούνται και παρκάρουν πάνω σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους. Και ο διερχόμενος περιπατητής, που ελίσσεται ανάμεσα σε τραπεζοκαθίσματα και παράνομες σταθμεύσεις, πρέπει να προσέχει μην τον παρασύρει και κανένα μηχανάκι.
Οι πεζοί πρέπει πια να... κατέβουν στον δρόμο Οι πεζοί πρέπει πια να... κατέβουν στον δρόμο Στη δημιουργία μιας οδηγικής κουλτούρας, σύμφωνα με τα ξένα πρότυπα, που «να ταιριάζει στον πολιτισμό της Θεσσαλονίκης», προσβλέπει ο νέος υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Σπύρος Βούγιας, ο οποίος εξήγγειλε ότι θα δώσει τέλος στην κίνηση των μοτοσικλετών πάνω στα πεζοδρόμια, δημιουργώντας παράλληλα χώρους στάθμευσης, σε συνεργασία με τους δήμους.
«Η πόλη είναι βάρβαρη και ο πεζός υπό διωγμόν. Η Θεσσαλονίκη είναι μια όμορφη πόλη, αλλά λόγω της αναρχίας στην κυκλοφορία και λόγω του έρωτά μας στα μηχανοκίνητα μέσα έχει αποκρουστικό πρόσωπο», επισημαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών, Γρηγόρης Μαυράκης, και συμπληρώνει:
«Κάθε μέρα η κατάσταση χειροτερεύει, από την άποψη της κατάληψης δημόσιων χώρων. Αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες πάνω σε πεζοδρόμια, παράνομες σταθμεύσεις, τραπεζοκαθίσματα. Είναι και θέμα αισθητικής».
Προτείνει να γίνει πρόβλεψη επέκτασης χώρων στάθμευσης για μοτοσικλέτες σε βάρος των ΙΧ αυτοκινήτων και πεζοδρόμηση του κέντρου. Φέρνει το παράδειγμα της Βαρκελώνης, όπου υπάρχουν χώροι στάθμευσης για μηχανές, διαγραμμισμένοι πάνω σε πεζοδρόμια. «Το θέμα βέβαια είναι ότι κινδυνεύεις... Στην Αθήνα πολίτης σκοτώθηκε από δίκυκλο πάνω σε πεζοδρόμιο», σημειώνει.
«Πού να το βάλω;», αναρωτιέται ο μοτοσικλετιστής, από την άλλη, και αναφέρει ότι ανεβαίνει στο πεζοδρόμιο για να παρκάρει και όχι για να κόψει... δρόμο. Παράλληλα, διαμαρτύρεται ότι βοηθάει στο κυκλοφοριακό αλλά το κράτος δεν του δίνει κανένα κίνητρο.
Ο πρόεδρος του Μοτοσικλετιστικού Ομίλου Θεσσαλονίκης, Σταύρος Ζεμπερίδης, δηλώνει ότι συμφωνεί με τα μέτρα, αλλά τονίζει ότι «πρέπει να κάνουν πρώτα σωστά πάρκινγκ, όπως στο εξωτερικό, και μετά ας μας διώξουν. Ας μην ξεχνάμε ότι η μοτοσικλέτα είναι ένα εναλλακτικό, ήπιο μέσο, που εκπέμπει λιγότερο καυσαέριο».
Για τις 15 χιλιάδες μηχανοκίνητα δίκυκλα που κινούνται υποχρεωτικά στο κέντρο ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει διαθέσει 1.100 θέσεις πάρκινγκ, ενώ άλλες 200 καταργήθηκαν προσωρινά λόγω των έργων του μετρό στην οδό Εγνατία. Η δημοτική αστυνομία από την αρχή της χρονιάς έχει βεβαιώσει συνολικά 471 παραβάσεις για παράνομη στάθμευση μοτοσικλετών, αλλά η συνήθης τακτική είναι να μην αφαιρούνται πινακίδες.
Δύο εκατομμύρια μετακινήσεις άνω των 20 λεπτών γίνονται καθημερινά στο πολεοδομικό συγκρότημα με αυτοκίνητα, μηχανοκίνητα δίκυκλα, ποδήλατα και πεζή, σύμφωνα με μελέτη του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης. Στους 20 δήμους εκτιμάται ότι κυκλοφορούν καθημερινά 450-500.000 αυτοκίνητα και 60-70.000 μοτοσικλέτες, ενώ υπάρχει η δυνατότητα μετακίνησης με αστικό λεωφορείο και ταξί.
Στο κέντρο της πόλης εκτιμάται ότι κινούνται καθημερινά περί τις 200.000 αυτοκίνητα και τα μισά σε 24ωρη βάση διέρχονται τους πέντε κεντρικότερους δρόμους, τις Λεωφόρους Νίκης, Μητροπόλεως, Ερμού, Τσιμισκή και Εγνατίας.
Είκοσι χιλιάδες μοτοσικλέτες εκτιμάται ότι κινούνται στην ίδια περιοχή. Κατά 75% οι οδηγοί χρησιμοποιούν τα οχήματά τους για να μεταβούν στη δουλειά τους, διευκολύνοντας κατά κοινή ομολογία τον κυκλοφοριακό φόρτο.
«Οι 100.000 από τις καθημερινές μετακινήσεις αφορούν μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα. Το 80% των μετακινήσεων με μοτοσικλέτα γίνεται μέσω κεντρικών δρόμων», σημειώνει ο συγκοινωνιολόγος Γιάννης Τόσκας, πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, και συμπληρώνει: «Θα ήταν χρήσιμο να υπάρχουν ειδικοί χώροι, να κλειδώνονται, να στεγάζουν τις μοτοσικλέτες και ας καταβάλλεται κι ένα αντίτιμο. Η κίνησή τους διευκολύνει το κυκλοφοριακό, γι' αυτό και δεχτήκαμε να κινούνται πάνω στις λεωφορειολωρίδες. Βέβαια, λέμε "όχι" στην ανεξέλεγκτη κίνηση πάνω σε πεζοδρόμους και ειδικά σε πεζοδρόμια».
Η Διεύθυνση Μεταφορών της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης το πρώτο δεκάμηνο του 2009 εξέδωσε περί τις 100.000 νέες άδειες ΙΧ αυτοκινήτων, 21.000 για φορτηγά και 6.000 για μηχανοκίνητα δίκυκλα.
Σχόλιο
Σαφέστατα και έχουν δίκιο οι πεζοί που διαμαρτύρονται για τα <<κλειστά>> πεζοδρόμια. Κάθε νόμισμα όμως έχει δύο όψεις καθώς ταυτόχρονα έχουν δίκιο και οι μοτοσυκλετιστές οι οποίοι είναι ίσως οι πιό παραμελημένοι-άδικημένοι της πόλης. Οι χώροι parking για μοτοσυκλέτες είναι σχεδόν ανύπαρκτοι και εκεί που υπάρχουν,σε αρκετές περιπτώσεις, βρίσκονται διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει προσβαση σε αυτά ενώ σε άλλες, συναντάμε ακόμη και ψηλά "τζιπάκια" να τους έχουν <<καβαλήσει>> στην κυριολεξία!
Η μοτοσυκλέτα όπως και το ποδήλατο, αποτελούν εναλλακτικό μέσο μεταφοράς εδώ και πολλά χρόνια, τουλάχιστον στις προημένες ευρωπαϊκές πόλεις. Στην Ευρωπαία Ελλάδα μας, αποτελούν εμπόδιο και αναγκαίο κακό εφ΄όσον η πολιτεία ποτέ δεν μερίμνησε γι΄αυτά. Φανταστείτε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης να αντικαθιστούσαμε κάθε μηχανάκι με αυτοκίνητο. Σκεφτείτε τι θα γινόταν...
Για τους δύο αυτούς λόγους λοιπόν, είναι αλήθεια ότι ως δημοτικοί αστυνομικοί είμαστε ελαστικοί με τα δίκυκλα. Παρ' ολα αυτά, σε εξώφθαλμες περιπτώσεις ή σε καταγγελίες πολιτών, οι κλήσεις βεβαιώνονται κανονικά.
Ωστόσο, και να θέλαμε να ελέγξουμε πλήρως το παράνομο παρκάρισμα ΚΑΙ των μοτοσυκλετών θα ήταν αδύνατο με την (λιγοστή για τα δεδομένα της πόλης) αριθμητική δύναμη που διαθέτει αυτή τη στιγμή η Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονικής. Τα τελευταία χρόνια οι απαιτήσεις από την Δ.Α. έχουν σχεδόν διπλασιαστεί λόγω και των νέων αρμοδιοτήτων που έχουμε αναλάβει χωρίς φυσικά να γίνουν νέες προσλήψεις.
Επιβάλλεται να προσληφθούν άμεσα, τουλάχιστον άλλοι 150 δημοτικοί αστυνομικοί για να πούμε ότι ελεγχουμε σωστά τον...μισό δήμο Θεσ/νίκης !!
1 σχόλιο:
Όπως εδώ και δεκαετίες,έτσι και τώρα, φταίνε ''οι αλήτες με τα μηχανάκια''. Ο κύριος που συνέταξε το άρθρο γιατί δεν αναφέρεται στην ΕΛ.ΑΣ, τα μέλη της οποίας κάνουν μπλόκα μόνο για κράνη στο κέντρο της πόλης και την πληρώνουν οι μεροκαματιάρηδες, ενώ ουδέποτε δεν έχω δει μπλόκο για ζώνη ή κάποια τέλοσπαντων παράβαση οδηγού αυτοκινήτου; Γιατί όταν πας να παρκάρεις το δίκυκλο σου σε κανονική θέση στάθμευσης, κατά 99% θα το βρείς μετακινημένο,κλεισμένο απο αυτοκίνητο ή ακόμα και ξυμένο; Γιατί ο Εληηνάρας απλά είναι προκατειλημένος ανέκαθεν απέναντι στο δίκυκλο και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ.Λαμπρό παράδειγμα επίσης το ότι οι μηχανές πληρώνουν τα μισά διόδια έναντι των αυτ/των, πράγμα εξωφρενικό. Ο 'κύριος' γιατί δεν αναφέρεται σε περιπτώσεις αυτοκινήτων που παρασύρουν καθημερινά πεζούς ή και δίκυκλα; Μήπως και αυτός ανήκει στους βλαχοκυμπάρηδες που χρησιμοποιούν το SUV τους για να διασχίσουν τα ''δυσβατα μονοπάτια του κέντρου'',καταναλώνοντας καύσιμα όσο 5 δίκυκλα(στην καλύτερη)και πιάνοντας αντίστοιχο χώρο; Μην τρελλαθούμε τελείως..λύσαμε όλα τα προβλήματα και κολλήσαμε στα δίκυκλα..Και αν είναι τόσο μάγκας, ας συνοδέψει ένα κλιμάκιο της Δ.Α, και να βγάλουμε μαζί πινακίδες σε δίκυκλα. Εγώ προσωπικά ούτε έγραψα, ούτε πρόκειται πότε να γράψω μηχανή, και ας έχω και κυρώσεις.
Δημοσίευση σχολίου