Με το φλέγον ζήτημα της έξαρσης του παραεμπόριου στην πόλη της Θεσσαλονίκης "ασχολήθηκε" και ο Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας κ. Σταύρος Καλαφάτης με ερώτησή του στην Βουλή προς τους Υπουργούς Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών και Προστασίας του Πολίτη με θέμα «Η αντιμετώπιση της έξαρσης του παραεμπορίου στη Θεσσαλονίκη, απαιτεί πολιτική βούληση για συστηματικό έλεγχο σε όλα τα στάδια διακίνησης».
Διαβάστε παρακάτω την ερώτηση του Βουλευτή και κατόπιν το δελτίο τύπου που εξεδώθη, από το πολιτικό του γραφείο, για το θέμα :
06/04/2011
Η αντιμετώπιση της έξαρσης του παραεμπορίου στη Θεσσαλονίκη, απαιτεί πολιτική βούληση
ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΡ. ΠΡΩΤ. 14434/6-4-2011
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΡ. ΠΡΩΤ. 14434/6-4-2011
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
1. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
2. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
3. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
2. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
3. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΘΕΜΑ: «Η αντιμετώπιση της έξαρσης του παραεμπορίου στη Θεσσαλονίκη, απαιτεί πολιτική βούληση για συστηματικό έλεγχο σε όλα τα στάδια διακίνησης».
Oι πολίτες της Θεσσαλονίκης είναι καθημερινά θεατές τριτοκοσμικών εικόνων, αφού σε κεντρικά σημεία της πόλης, επί των πεζοδρομίων και ακριβώς μπροστά από τις εισόδους των εμπορικών καταστημάτων, αναπτύσσονται κάθε είδους "πραμάτειες" παράνομων προϊόντων (τσάντες, πορτοφόλια, παπούτσια, ζώνες, ρολόγια, γυαλιά ηλίου κ.λ.π.).
Το φαινόμενο έχει πάρει λίγο πολύ τη μορφή "ανατολικού παζαριού", με κατάληψη ζωτικού χώρου των πεζοδρομίων και τους καταστηματάρχες σε απόγνωση, αφού σ' αυτή τη δυσχερή οικονομική συγκυρία, δέχονται ένα ακόμη πλήγμα από τα ανεξέλεγκτα κυκλώματα του συστηματοποιημένου πλέον παραεμπορίου. Παράλληλα η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, η αρνητική ψυχολογία και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, είναι δεδομένο ότι ευνοούν και ενισχύουν την αγορά παράνομων προϊόντων παραεμπορίου.
Αποτέλεσμα των ανωτέρω, είναι η δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ του νόμιμου στεγασμένου εμπορίου και των παράνομων κυκλωμάτων διακινητών, των οποίων τα περιθώρια κέρδους είναι τεράστια.
Το πρόβλημα όμως δεν αφορά μόνο το στεγασμένο λιανικό εμπόριο, αλλά και τις μεταποιητικές βιομηχανικές και βιοτεχνικές επιχειρήσεις της χώρας, καθώς και τους νόμιμους εισαγωγείς - χονδρεμπόρους. Δεν επηρεάζονται δηλαδή μόνο μικρά μαγαζιά, αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις που απασχολούν σημαντικό αριθμό εργαζομένων και συμβάλλουν σημαντικά, μέσω της φορολογίας τους, στα έσοδα της ελληνικής οικονομίας.
Δυστυχώς, οι επιπτώσεις στην επιχειρηματική δραστηριότητα και κατ' επέκταση στην ελληνική οικονομία από το φαινόμενο του παραεμπορίου, είναι πολλαπλές.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 20% με 30% του εμπορίου στη χώρα μας διακινείται μέσω του παραεμπορίου. Έρευνες εθνικών και διεθνών οργανισμών, που αφορούν το 2009, αποτιμούν τον όγκο του παραεμπορίου στα 25 δισ. ευρώ, στο σύνολο της χώρας. Αυτό ερμηνεύεται σε αντίστοιχου ποσού λιγότερη ρευστότητα στην ελληνική αγορά, ενώ οι υπολογιζόμενες απώλειες στην φορολογία ανάγονται περίπου σε 6 δισ. ευρώ.
Η Δημοτική Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και τις διωκτικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών κάνουν φιλότιμες προσπάθειες για τον περιορισμό του φαινομένου και τη βεβαίωση παραβάσεων.
Όμως για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου δεν αρκεί μόνο η κατασταλτική δράση. Απαιτείται καταρχήν ισχυρή πολιτική βούληση και συντονισμένες ενέργειες από τα συναρμόδια Υπουργεία, που θα στοχεύουν στον έλεγχο της εισόδου αυτών των εμπορευμάτων στη χώρα μας, τα οποία έρχονται ως επί το πλείστον "βαπτισμένα" ως κοινοτικά προϊόντα από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για την πάταξη του φαινομένου, πρέπει στην ουσία να εξετασθούν και να ελεγχθούν όλοι οι "κρίκοι της αλυσίδας" του παραεμπορίου. Ξεκινώντας και πιάνοντας την άκρη του νήματος από τα πεζοδρόμια, εντοπίζοντας τις παράνομες αποθήκες, ελέγχοντας την παράνομη διακίνηση φορτίων, φτάνοντας στις πύλες εισόδου των παράνομων εμπορευμάτων (π.χ. λιμάνια, συνοριακοί σταθμοί κ.λ.π.). Θεωρείται λοιπόν απαραίτητος ο συντονισμός μεταξύ λιμενικών, τελωνειακών, φορολογικών και αστυνομικών αρχών της χώρας.
Μόνο η σοβαρή συστηματική έρευνα και οι αποτελεσματικοί έλεγχοι, σε όλα τα στάδια διακίνησης, θα συμβάλει ουσιαστικά στον εντοπισμό της πηγής των κυκλωμάτων παραεμπορίου, που είναι κυρίως παράνομοι εισαγωγείς-χονδρέμποροι λαθραίων προϊόντων. Διότι, από μόνη της η σύλληψη ή η απέλαση των έγχρωμων μεταναστών που αποτελούν τους κύριους τελικούς διακινητές των προϊόντων παραεμπορίου, δεν φέρνει αποτέλεσμα.
Οι τελευταίοι είναι θύματα εκμετάλλευσης των κυκλωμάτων και πρέπει να υπάρξει σοβαρή μέριμνα γι' αυτούς, αφού η πάταξη του φαινομένου του παραεμπορίου, θα τους φέρει σε μελλοντικό αδιέξοδο, με πιθανές δυσμενείς συνέπειες για τους ίδιους και την κοινωνία.
Για όλα τα παραπάνω,
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ :
1. Που αποδίδουν τα αρμόδια Υπουργεία, το γεγονός ότι στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται έξαρση του φαινομένου του παραεμπορίου στους δρόμους της πόλης, παρά τους ελέγχους της Δημοτικής και της Ελληνικής Αστυνομίας ; Ποιά η στρατηγική τους για την πάταξη του φαινομένου ; Υπάρχει πολιτική βούληση ;
2. Ποιοί έλεγχοι διενεργούνται για τον εντοπισμό διακινούμενων παράνομων φορτίων στη Βόρεια Ελλάδα ; Υπάρχουν στοιχεία με τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων ;
3. Ποιοί έλεγχοι διενεργούνται για τον εντοπισμό των χώρων αποθήκευσης παράνομων προϊόντων παραεμπορίου στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της ; Υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων ;
4. Προτίθεται η κυβέρνηση να εισαγάγει σχετική ρύθμιση, που να προβλέπει ποινές συνυπευθυνότητας στους αγοραστές προϊόντων παραεμπορίου, ως ένα μέτρο περιορισμού και πάταξης του φαινομένου ;
5. Σε ποιές ενέργειες έχει προβεί μέχρι σήμερα η κυβέρνηση, για τον περιορισμό ή την πάταξη της εισαγωγής παράνομων φορτίων προϊόντων παραεμπορίου, από πύλες εισόδου της Βόρειας Ελλάδας (λιμάνια, συνοριακούς σταθμούς) ;
Αθήνα, 6 Απριλίου 2011
Ο Ερωτών Βουλευτής
Σταύρος Καλαφάτης 13/04/2011
Oι πολίτες της Θεσσαλονίκης είναι καθημερινά θεατές τριτοκοσμικών εικόνων, αφού σε κεντρικά σημεία της πόλης, επί των πεζοδρομίων και ακριβώς μπροστά από τις εισόδους των εμπορικών καταστημάτων, αναπτύσσονται κάθε είδους "πραμάτειες" παράνομων προϊόντων (τσάντες, πορτοφόλια, παπούτσια, ζώνες, ρολόγια, γυαλιά ηλίου κ.λ.π.).
Το φαινόμενο έχει πάρει λίγο πολύ τη μορφή "ανατολικού παζαριού", με κατάληψη ζωτικού χώρου των πεζοδρομίων και τους καταστηματάρχες σε απόγνωση, αφού σ' αυτή τη δυσχερή οικονομική συγκυρία, δέχονται ένα ακόμη πλήγμα από τα ανεξέλεγκτα κυκλώματα του συστηματοποιημένου πλέον παραεμπορίου. Παράλληλα η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, η αρνητική ψυχολογία και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, είναι δεδομένο ότι ευνοούν και ενισχύουν την αγορά παράνομων προϊόντων παραεμπορίου.
Αποτέλεσμα των ανωτέρω, είναι η δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ του νόμιμου στεγασμένου εμπορίου και των παράνομων κυκλωμάτων διακινητών, των οποίων τα περιθώρια κέρδους είναι τεράστια.
Το πρόβλημα όμως δεν αφορά μόνο το στεγασμένο λιανικό εμπόριο, αλλά και τις μεταποιητικές βιομηχανικές και βιοτεχνικές επιχειρήσεις της χώρας, καθώς και τους νόμιμους εισαγωγείς - χονδρεμπόρους. Δεν επηρεάζονται δηλαδή μόνο μικρά μαγαζιά, αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις που απασχολούν σημαντικό αριθμό εργαζομένων και συμβάλλουν σημαντικά, μέσω της φορολογίας τους, στα έσοδα της ελληνικής οικονομίας.
Δυστυχώς, οι επιπτώσεις στην επιχειρηματική δραστηριότητα και κατ' επέκταση στην ελληνική οικονομία από το φαινόμενο του παραεμπορίου, είναι πολλαπλές.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 20% με 30% του εμπορίου στη χώρα μας διακινείται μέσω του παραεμπορίου. Έρευνες εθνικών και διεθνών οργανισμών, που αφορούν το 2009, αποτιμούν τον όγκο του παραεμπορίου στα 25 δισ. ευρώ, στο σύνολο της χώρας. Αυτό ερμηνεύεται σε αντίστοιχου ποσού λιγότερη ρευστότητα στην ελληνική αγορά, ενώ οι υπολογιζόμενες απώλειες στην φορολογία ανάγονται περίπου σε 6 δισ. ευρώ.
Η Δημοτική Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και τις διωκτικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών κάνουν φιλότιμες προσπάθειες για τον περιορισμό του φαινομένου και τη βεβαίωση παραβάσεων.
Όμως για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου δεν αρκεί μόνο η κατασταλτική δράση. Απαιτείται καταρχήν ισχυρή πολιτική βούληση και συντονισμένες ενέργειες από τα συναρμόδια Υπουργεία, που θα στοχεύουν στον έλεγχο της εισόδου αυτών των εμπορευμάτων στη χώρα μας, τα οποία έρχονται ως επί το πλείστον "βαπτισμένα" ως κοινοτικά προϊόντα από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Για την πάταξη του φαινομένου, πρέπει στην ουσία να εξετασθούν και να ελεγχθούν όλοι οι "κρίκοι της αλυσίδας" του παραεμπορίου. Ξεκινώντας και πιάνοντας την άκρη του νήματος από τα πεζοδρόμια, εντοπίζοντας τις παράνομες αποθήκες, ελέγχοντας την παράνομη διακίνηση φορτίων, φτάνοντας στις πύλες εισόδου των παράνομων εμπορευμάτων (π.χ. λιμάνια, συνοριακοί σταθμοί κ.λ.π.). Θεωρείται λοιπόν απαραίτητος ο συντονισμός μεταξύ λιμενικών, τελωνειακών, φορολογικών και αστυνομικών αρχών της χώρας.
Μόνο η σοβαρή συστηματική έρευνα και οι αποτελεσματικοί έλεγχοι, σε όλα τα στάδια διακίνησης, θα συμβάλει ουσιαστικά στον εντοπισμό της πηγής των κυκλωμάτων παραεμπορίου, που είναι κυρίως παράνομοι εισαγωγείς-χονδρέμποροι λαθραίων προϊόντων. Διότι, από μόνη της η σύλληψη ή η απέλαση των έγχρωμων μεταναστών που αποτελούν τους κύριους τελικούς διακινητές των προϊόντων παραεμπορίου, δεν φέρνει αποτέλεσμα.
Οι τελευταίοι είναι θύματα εκμετάλλευσης των κυκλωμάτων και πρέπει να υπάρξει σοβαρή μέριμνα γι' αυτούς, αφού η πάταξη του φαινομένου του παραεμπορίου, θα τους φέρει σε μελλοντικό αδιέξοδο, με πιθανές δυσμενείς συνέπειες για τους ίδιους και την κοινωνία.
Για όλα τα παραπάνω,
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ :
1. Που αποδίδουν τα αρμόδια Υπουργεία, το γεγονός ότι στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται έξαρση του φαινομένου του παραεμπορίου στους δρόμους της πόλης, παρά τους ελέγχους της Δημοτικής και της Ελληνικής Αστυνομίας ; Ποιά η στρατηγική τους για την πάταξη του φαινομένου ; Υπάρχει πολιτική βούληση ;
2. Ποιοί έλεγχοι διενεργούνται για τον εντοπισμό διακινούμενων παράνομων φορτίων στη Βόρεια Ελλάδα ; Υπάρχουν στοιχεία με τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων ;
3. Ποιοί έλεγχοι διενεργούνται για τον εντοπισμό των χώρων αποθήκευσης παράνομων προϊόντων παραεμπορίου στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της ; Υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων ;
4. Προτίθεται η κυβέρνηση να εισαγάγει σχετική ρύθμιση, που να προβλέπει ποινές συνυπευθυνότητας στους αγοραστές προϊόντων παραεμπορίου, ως ένα μέτρο περιορισμού και πάταξης του φαινομένου ;
5. Σε ποιές ενέργειες έχει προβεί μέχρι σήμερα η κυβέρνηση, για τον περιορισμό ή την πάταξη της εισαγωγής παράνομων φορτίων προϊόντων παραεμπορίου, από πύλες εισόδου της Βόρειας Ελλάδας (λιμάνια, συνοριακούς σταθμούς) ;
Αθήνα, 6 Απριλίου 2011
Ο Ερωτών Βουλευτής
Σταύρος Καλαφάτης 13/04/2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Προτάσεις Καλαφάτη για πάταξη παραεμπορίου
Ο Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας κ. Σταύρος Καλαφάτης κατέθεσε στη Βουλή την με αριθ. πρωτ. 14434/06-04-2011 ερώτηση προς τους Υπουργούς Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Οικονομικών και Προστασίας του Πολίτη με θέμα «Η αντιμετώπιση της έξαρσης του παραεμπορίου στη Θεσσαλονίκη, απαιτεί πολιτική βούληση για συστηματικό έλεγχο σε όλα τα στάδια διακίνησης».
Στην ερώτησή του ο κ. Καλαφάτης, κάνει εκτενή αναφορά στην έξαρση του παραεμπορίου, το οποίο έχει πάρει μορφή "ανατολικού παζαριού" σε κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, με ανεξέλεγκτη κατάληψη του ζωτικού χώρου των πεζοδρομίων.
Σύμφωνα με τον κ. Καλαφάτη, σ' αυτή τη δυσχερή οικονομική συγκυρία, πέρα από τους καταστηματάρχες που βρίσκονται σε απόγνωση, πλήγμα επίσης από τα κυκλώματα παραεμπορίου, δέχονται οι μεταποιητικές επιχειρήσεις της χώρας και οι νόμιμοι εισαγωγείς.
Ο κ. Καλαφάτης επισημαίνει ότι, οι επιπτώσεις στην επιχειρηματική δραστηριότητα και κατ' επέκταση στην ελληνική οικονομία από το παραεμπόριο, είναι πολλαπλές. Επικαλούμενος έρευνες εθνικών και διεθνών φορέων, τονίζει ότι ο όγκος του παραεμπορίου στη χώρα αποτιμάται στα 25 δισ. ευρώ, γεγονός που περιορίζει τη ρευστότητα στην αγορά, ενώ οι απώλειες στην φορολογία ανάγονται περίπου σε 6 δισ. ευρώ.
Για την πάταξη του φαινομένου, ο κ. Καλαφάτης προτείνει τον συστηματικό έλεγχο όλων των "κρίκων της αλυσίδας" που κινούν το παραεμπόριο:
* Ξεκινώντας και πιάνοντας την άκρη του νήματος από τα πεζοδρόμια.
* Εντοπίζοντας τις παράνομες αποθήκες.
* Ελέγχοντας την παράνομη διακίνηση φορτίων, φτάνοντας στις πύλες εισόδου των παράνομων εμπορευμάτων (λιμάνια, συνοριακούς σταθμούς κ.λ.π.).
Θεωρεί λοιπόν απαραίτητο το συντονισμό μεταξύ λιμενικών, τελωνειακών, φορολογικών και αστυνομικών αρχών της χώρας. Θέτει δε συγκεκριμένα ερωτήματα που αφορούν, το αν διενεργούνται οι έλεγχοι με τον τρόπο που πρέπει από τις αρμόδιες αρχές, καθώς και αν προτίθεται η κυβέρνηση να νομοθετήσει, σχετικά με την ποινικοποίηση συνυπευθυνότητας των αγοραστών προϊόντων παραεμπορίου.
Στην ερώτησή του ο κ. Καλαφάτης, κάνει εκτενή αναφορά στην έξαρση του παραεμπορίου, το οποίο έχει πάρει μορφή "ανατολικού παζαριού" σε κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, με ανεξέλεγκτη κατάληψη του ζωτικού χώρου των πεζοδρομίων.
Σύμφωνα με τον κ. Καλαφάτη, σ' αυτή τη δυσχερή οικονομική συγκυρία, πέρα από τους καταστηματάρχες που βρίσκονται σε απόγνωση, πλήγμα επίσης από τα κυκλώματα παραεμπορίου, δέχονται οι μεταποιητικές επιχειρήσεις της χώρας και οι νόμιμοι εισαγωγείς.
Ο κ. Καλαφάτης επισημαίνει ότι, οι επιπτώσεις στην επιχειρηματική δραστηριότητα και κατ' επέκταση στην ελληνική οικονομία από το παραεμπόριο, είναι πολλαπλές. Επικαλούμενος έρευνες εθνικών και διεθνών φορέων, τονίζει ότι ο όγκος του παραεμπορίου στη χώρα αποτιμάται στα 25 δισ. ευρώ, γεγονός που περιορίζει τη ρευστότητα στην αγορά, ενώ οι απώλειες στην φορολογία ανάγονται περίπου σε 6 δισ. ευρώ.
Για την πάταξη του φαινομένου, ο κ. Καλαφάτης προτείνει τον συστηματικό έλεγχο όλων των "κρίκων της αλυσίδας" που κινούν το παραεμπόριο:
* Ξεκινώντας και πιάνοντας την άκρη του νήματος από τα πεζοδρόμια.
* Εντοπίζοντας τις παράνομες αποθήκες.
* Ελέγχοντας την παράνομη διακίνηση φορτίων, φτάνοντας στις πύλες εισόδου των παράνομων εμπορευμάτων (λιμάνια, συνοριακούς σταθμούς κ.λ.π.).
Θεωρεί λοιπόν απαραίτητο το συντονισμό μεταξύ λιμενικών, τελωνειακών, φορολογικών και αστυνομικών αρχών της χώρας. Θέτει δε συγκεκριμένα ερωτήματα που αφορούν, το αν διενεργούνται οι έλεγχοι με τον τρόπο που πρέπει από τις αρμόδιες αρχές, καθώς και αν προτίθεται η κυβέρνηση να νομοθετήσει, σχετικά με την ποινικοποίηση συνυπευθυνότητας των αγοραστών προϊόντων παραεμπορίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου