Τρίτη 2 Μαρτίου 2010

Έλεγχος υπαίθριας διαφήμισης

Με επείγουσα εγκύκλιο προς όλες τις Περιφέρειες το Υπουργείο εσωτερικών καλεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συνεργαστούν και να συμβάλλουν στην εξάλειψη της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης. Όσον αφορά τη Δημοτική Αστυνομία αναλαμβάνει την καταγραφή και τον συστηματικό έλεγχο όλων των διαφημιστικών πλαισίων (κατασκευών) που έχουν τοποθετηθεί (εγκιβωτιστεί) εντός της περιοχής ευθύνης τους ενώ σε άλλο σημείο της εγκυκλίου επισημαίνει ότι τα ''όργανα της δημοτικής αστυνομίας, ως ειδικοί ανακριτικοί υπάλληλοι, στο πλαίσιο της νόμιμης δράσης τους, υποχρεούνται να συλλαμβάνουν και να παραπέμπουν τους υπαίτιους κατά τα ανωτέρω ενώπιον του αρμόδιου Εισαγγελέα ''.
Αναλυτικά η εγκύκλιος :

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ & ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΟΤΑ
ΤΜΗΜΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ
Ταχ. Δ/νση: Σταδίου 27
Ταχ. Κώδικας: 101 83 Αθήνα
Υπεύθ. Ενημέρωσης : Ζ. Γκίκα (τηλ. 213-1364702)
Α. Κωστοπούλου (τηλ.:213-1364972)
e-mail : gramatia@ypes.gr
http:// www.ypes.gr
ΕΠΕΙΓΟΝ-
Να σταλεί στις Περιφέρειες & με e-mail (χωρίς τα συνημμένα)

Αθήνα 26 Φεβρουαρίου 2010

Α.Π. : 6969

ΠΡΟΣ : Περιφέρειες του Κράτους
α) κ.κ. Γεν. Γραμματείς
β) Δ/νσεις Αυτ/σης & Αποκ/σης
Έδρες τους
γ) Δ/νσεις Τοπ. Αυτ/σης & Δ/σης
Έδρες τους στους Νομούς
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ : 3

ΘΕΜΑ : Παράνομες υπαίθριες διαφημίσεις

Σχετ.: To υπ’ αριθμ. 2501/16/42-στ’/28-1-2010 έγγραφο του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας
και οι υπ’ αριθμ. 553/εγκ.3/2008 και 4422/Εγκ.9/2009 εγκύκλιοι του Εισαγγελέα του Αρείου
Πάγου (αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου)

Παρότι το Υπουργείο με εγκύκλιες οδηγίες του επανειλημμένως έχει επισημάνει στις υπηρεσίες σας την αναγκαιότητα ενεργοποίησης σας σε θέματα ελέγχου, επιβολής κυρώσεων και αποκατάστασης της νομιμότητας ως προς τους όρους διενέργειας υπαίθριας διαφήμισης εντός του πεδίου ευθύνης σας, διαπιστώνεται ότι το πρόβλημα της παραβατικότητας στον τομέα αυτό όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά, αντιθέτως συνεχώς διογκώνεται, συντελώντας όλο και περισσότερο στην υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και στην υπονόμευση της οδικής ασφάλειας.

Η αντιμετώπιση του συγκεκριμένου ζητήματος έχει απασχολήσει επισταμένως όλους τους φορείς που θεσμικά εμπλέκονται με την υπαίθρια διαφήμιση, στην κατεύθυνση εντοπισμού και εξέτασης όλων των παραμέτρων που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της υφιστάμενης κατάστασης αλλά και στην πρόβλεψη και άμεση λήψη κάθε αναγκαίου μέτρου για την εξάλειψή της. Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο μας, σε συνεργασία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και τις δημόσιες αρχές, έχει ξεκινήσει την αξιολόγηση και επεξεργασία του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, με στόχο τον εντοπισμό και τη θεσμοθέτηση των νομοθετικών παρεμβάσεων εκείνων που θα ενισχύσουν τη λειτουργικότητα αλλά και την αποτελεσματικότητά του. Παράλληλα έχει τεθεί ως προτεραιότητα η λήψη κάθε προβλεπόμενου μέτρου για την άμεση αποξήλωση κάθε διαφημιστικής κατασκευής που εκ του σημείου τοποθέτησής της εγκυμονεί κινδύνους για την οδική ασφάλεια καθώς και η απαρέγκλιτη επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών και ποινικών κυρώσεων στα υπεύθυνα για την παράβαση πρόσωπα.
Σας καλούμε λοιπόν να συνεργαστείτε και να συμβάλλετε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας στην εξάλειψη της παρανομίας,
- μεριμνώντας για το συστηματικό έλεγχο και την καταγραφή της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί εντός του πεδίου ευθύνης σας
- προβαίνοντας άμεσα στην αποξήλωση κάθε επικίνδυνης διαφημιστικής κατασκευής
- εντείνοντας τις προσπάθειες αφαίρεσης κάθε άλλης παράνομης διαφημιστικής πινακίδας / επιγραφής
- επιβάλλοντας σε όλους τους παρανομούντες τις προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις.
- παραπέμποντας στις εισαγγελικές αρχές τους ποινικά υπεύθυνους

Ειδικότερα, επισημαίνονται τα εξής :


Καταγραφή και έλεγχος της κατάστασης από τις ελεγκτικές υπηρεσίες ΟΤΑ και Περιφερειών – Επιβολή κυρώσεων

Η δημοτική αστυνομία ή ελλείψει αυτής η αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία κάθε ΟΤΑ και Περιφέρειας πρέπει να μεριμνήσουν για το συστηματικό έλεγχο και τη συνεχή καταγραφή, κατόπιν αυτοψίας και με φωτογράφηση, της θέσης (οδός, αριθμός ή άλλο πρόσφορο σημείο αναφοράς) όλων των διαφημιστικών πλαισίων (κατασκευών) που έχουν τοποθετηθεί (εγκιβωτιστεί) εντός της περιοχής ευθύνης τους, ανεξαρτήτως της νομιμότητας αυτών (με ή άνευ άδειας εγκατάστασης) και του είδους του χώρου που βρίσκονται (σε κοινόχρηστους, δημοτικούς / κοινοτικούς χώρους, δημόσιους ή ιδιωτικούς, όπως στέγες κτιρίων, οικόπεδα, γήπεδα εκτός σχεδίου κλπ).

Για καθεμία διαφημιστική κατασκευή πρέπει :
α) να ελεγχθεί και να καταγραφεί στην έκθεση αυτοψίας η «συμβατότητα» της θέσης της σε σχέση με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από το σύνολο της ισχύουσας νομοθεσίας (επισυνάπτεται σχετικός κωδικοποιητικός πίνακας)
β) να γίνει ειδική μνεία επικινδυνότητας στις περιπτώσεις των πλαισίων που :
- περιορίζουν την ορατότητα της οδού ή των στοιχείων ρύθμισης της κυκλοφορίας (φωτεινοί σηματοδότες, πινακίδες σήμανσης) - προκαλούν θάμβωση στους οδηγούς και εν γένει μπορεί να συντελέσουν αρνητικά στην οδική συμπεριφορά
- καθιστούν δυσχερή και επισφαλή την κυκλοφορία των πεζών (και ιδιαίτερα την πρόσβαση και κυκλοφορία των ατόμων με αναπηρία) στους κοινόχρηστους χώρους (πεζοδρόμια, πεζόδρομοι, πλατείες, δρόμοι κλπ).
γ) να διερευνηθεί και να καταγραφεί ο διαφημιστής, ο διαφημιζόμενος καθώς και ο ιδιοκτήτης ή εκμισθωτής του χώρου που βρίσκεται τοποθετημένη η διαφήμιση. Οι διοικητικά αρμόδιες υπηρεσίες των ΟΤΑ καθώς και οι οικείες αρμόδιες δημοτικές επιχειρήσεις πρέπει να συνεργαστούν, παρέχοντας κάθε διαθέσιμη πληροφόρηση στη δημοτική αστυνομία και τις αστυνομικές αρχές, στο πλαίσιο εντοπισμού των προσώπων που είναι υπαίτια για την παράβαση της νομοθεσίας περί υπαίθριας διαφήμισης.

Για τον αποτελεσματικό έλεγχο και την παρακολούθηση της κατάστασης συνιστάται να δημιουργηθεί από τις ελεγκτικές υπηρεσίες ένα είδος «μητρώου διαφημιστικών πλαισίων», στο οποίο να αποτυπώνονται τα βασικά στοιχεία της «ταυτότητας» κάθε πλαισίου, με βάση τη χαρτογράφηση του, τα στοιχεία που καταγράφηκαν στις αυτοψίες και τις ενέργειες που έχουν γίνει.

Όπως προκύπτει από το ανωτέρω σχετικό έγγραφο του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, παρόμοιες αυτοψίες θα διενεργηθούν σε όλη τη χώρα και από τις αστυνομικές αρχές, με προτεραιότητα στα σημεία εκείνα που κατά τις εκτιμήσεις του οικείων Αξιωματικών Τροχαίας εμφανίζουν αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, εξαιτίας της θέσης των διαφημιστικών πινακίδων. Συνεπώς ο εντοπισμός των εν δυνάμει επικίνδυνων για την ασφάλεια της κυκλοφορίας διαφημιστικών κατασκευών θα γίνει σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και οι αρμόδιες υπηρεσίες των ΟΤΑ και της Περιφέρειας πρέπει να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια προκειμένου η συνεργασία αυτή να είναι ουσιαστική και να αποφέρει αποτελέσμα. Σημειώνεται δε ότι, όπως παρουσιάζεται στη συνέχεια, τα αποτελέσματα θα καταγραφούν και θα παρακολουθούνται από το Υπουργείο.

Κατά συνέπεια απαιτείται να προβείτε άμεσα και κατά προτεραιότητα στις κατά νόμο ενέργειες σας για την καταγραφή και αποξήλωση των επικίνδυνων διαφημιστικών πινακίδων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών και ποινικών κυρώσεων κατά παντός υπευθύνου. Συναφώς επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 4422/Εγκ.9/13-11-2009 εγκύκλιο του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου (φωτ/φο της οποίας επισυνάπτεται), «η τοποθέτηση πινακίδων – επιγραφών στο οδικό δίκτυο της χώρας και η διαφήμιση επί αυτών αγαθών και υπηρεσιών κατά παράβαση των οικείων διατάξεων που προβλέπουν τις προϋποθέσεις του επιτρεπτού της τοποθέτησής τους, αποτελεί διαρκές έγκλημα και εφόσον διαρκεί η τέλεση του εγκλήματος αυτού, είναι αυτόφωρο και είναι επιτρεπτή η σύλληψη και παραπομπή των υπαιτίων στο πλαίσιο της αυτοφώρου διαδικασίας ενώπιον του αρμόδιου Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών.» Ως εκ τούτου, τα όργανα της δημοτικής αστυνομίας, ως ειδικοί ανακριτικοί υπάλληλοι, στο πλαίσιο της νόμιμης δράσης τους, υποχρεούνται να συλλαμβάνουν και να παραπέμπουν τους υπαίτιους κατά τα ανωτέρω ενώπιον του αρμόδιου Εισαγγελέα (άρθρα 417 έως 421 και 275 Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (ΚΠΔ), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 14 του ν.3160/2003/165 Α’ σε συνδυασμό με το άρθρο 2, παρ.6 του ν.3731/2008).

Σημειώνεται ότι κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 145, παρ.2 του ν.3463/2006, «για πλημμελήματα των αιρετών οργάνων των Δήμων και Κοινοτήτων που διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εξαιτίας αυτών, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 409-413 και 417-427 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Προς άρση τυχόν παρερμηνειών και σε απάντηση σχετικών ερωτημάτων που έχουν υποβληθεί στο Υπουργείο αναφορικά με τη χωρική αρμοδιότητα των ΟΤΑ και των Περιφερειών ως προς την αφαίρεση των παράνομων διαφημίσεων και επιγραφών και την επιβολή των προβλεπόμενων προστίμων, διευκρινίζονται τα εξής :

Η αφαίρεση των παράνομων διαφημιστικών πλαισίων, διαφημίσεων και επιγραφών γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας ή από υπάλληλο της Περιφέρειας που εξουσιοδοτείται από το Γενικό Γραμματέα για παράνομα πλαίσια, διαφημίσεις και επιγραφές που βρίσκονται τοποθετημένα :
α) Στα εκτός κατοικημένης περιοχής τμήματα των χαρακτηρισμένων εθνικών και επαρχιακών οδών ή αυτοκινητοδρόμων και σε ζώνη μέχρι 150 μέτρων και από τις δύο πλευρές του άξονα των οδών και είναι ορατά από τους χρήστες των οδών αυτών
β) Σε τμήματα των εθνικών και επαρχιακών οδών ή αυτοκινητοδρόμων που διέρχονται από κατοικημένη περιοχή (1) και σε ζώνη μέχρι 40 μέτρων και από τις δύο πλευρές του άξονα των οδών αυτών, όταν το όριο ταχύτητας στα τμήματα αυτά είναι ανώτερο των 70Km/h. και είναι ορατά από τους χρήστες των οδών
γ) κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας
δ) στους χώρους των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α)
Για παραβάσεις στους ανωτέρω χώρους, το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας.

Σε όλους τους υπόλοιπους χώρους η αφαίρεση γίνεται με απόφαση του οικείου Δημάρχου ή Προέδρου της Κοινότητας και το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του δημοτικού / κοινοτικού συμβουλίου. (άρθρα 8 και 9 του ν.2946/2001, όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 13 του ν.3212/2003 σε συνδυασμό με τα δύο πρώτα εδάφια της παρ.1 του άρθρου 11 του Κ.Ο.Κ)

Η χωρική αρμοδιότητα της Περιφέρειας ως προς την αφαίρεση των παράνομων διαφημίσεων και επιγραφών δεν συμπλέκεται με τη χωρική αρμοδιότητα της ως προς τη συντήρηση των οδών (οικεία Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρηση Έργων), δεδομένου ότι ως συντήρηση νοείται η αποκατάσταση των βλαβών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφαλείας της οδού (στηθαία, νησίδες ασφαλείας, σήμανση κ.ο.κ.), η εκτέλεση σήμανσης, σηματοδότησης και ηλεκτροφωτισμού καθώς και η συντήρηση του πάσης φύσεως μηχανολογικού εξοπλισμού (παρ.5 άρθρου 6 του ν.2503/1997 και παρ.3, 4 του άρθρου 7 του ν.3481/2006).
Η αρμοδιότητα της υπαίθριας διαφήμισης συνεπώς ασκείται από την Υπηρεσία της Περιφέρειας που έχει εξουσιοδοτηθεί για το σκοπό αυτό από τον Γενικό Γραμματέα.

Τέλος επισημαίνεται ότι παρότι έχει δοθεί προτεραιότητα στις διαφημιστικές κατασκευές με μνεία επικινδυνότητας, παρόμοιες ενέργειες θα πρέπει να γίνουν από τις ελεγκτικές υπηρεσίες των ΟΤΑ και Περιφερειών για κάθε παράνομη διαφήμιση και επιγραφή, ανεξαρτήτως του είδους αυτής (δηλ. αφίσες σε στύλους της ΔΕΗ, επιγραφές στα κιγκλιδώματα εξωστών και γενικά επί των προσόψεων κτιρίων, ενδεικτικές πινακίδες κλπ).
Επισημαίνεται επίσης ότι το κόστος της αποξήλωσης των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων και το σχετικό διοικητικό πρόστιμο είναι δυνατό να επιβάλλεται και στους διαφημιζόμενους κατά τα οριζόμενα με το άρθρο 8, παρ.5 και 9 παρ.5 του ν.2946/2001.
Ως διαφημιστικό πλαίσιο (κατασκευή) νοείται η ωφέλιμη επιφάνεια που προορίζεται για την προβολή του διαφημιστικού μηνύματος (πλαίσιο) καθώς και το υποστήριγμα ή η κατασκευή που χρησιμοποιείται για την τοποθέτησή της (άρθρο 3 της Κ.Υ.Α 52138/2003).


2. Καταγραφή και αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης από τις διοικητικά αρμόδιες υπηρεσίες ΟΤΑ και Περιφερειών (οικονομικές υπηρεσίες κ.α)

Με βάση τα αποτελέσματα των προαναφερομένων εκθέσεων αυτοψίας των ελεγκτικών υπηρεσιών και της ενημέρωσης που θα λάβουν από τις αστυνομικές αρχές, οι διοικητικά αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΤΑ ή της Περιφέρειας πρέπει να ομαδοποιήσουν το σύνολο των καταγεγραμμένων διαφημιστικών πλαισίων, στις εξής υποπεριπτώσεις :

Α.) πλαίσια χωρίς άδεια εν ισχύ, για τα οποία υπάρχει ειδική μνεία «επικινδυνότητας» που σε κάθε περίπτωση
πρέπει να αφαιρεθούν άμεσα και κατά προτεραιότητα. (2)

Β.) πλαίσια με άδεια εν ισχύ, για τα οποία υπάρχει ειδική μνεία «επικινδυνότητας», τα οποία επίσης πρέπει
να αφαιρεθούν άμεσα

Γ.) παράνομα πλαίσια διαφημίσεων και επιγραφών

Δ.) πλαίσια με άδεια εν ισχύ, που έχουν τοποθετηθεί κατά τη διαδικασία των άρθρων 3 και 5 του ν.2946/2001
- σε χώρους που έχουν καθορισθεί με απόφαση του δημοτικού / κοινοτικού συμβούλιο εν ισχύ, έχουν παραχωρηθεί με τη διαδικασία της δημοπράτησης, έχει δοθεί άδεια εγκατάστασης που ισχύει για το έτος 2010 και έχει καταβληθεί τέλος διαφήμισης
- σε χώρους που έχουν καθορισθεί από το Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας, έχει δοθεί άδεια εγκατάστασης από τον οικείο ΟΤΑ που ισχύει για το έτος 2010 και έχει καταβληθεί τέλος διαφήμισης
- σε ιδιωτικούς χώρους, κατόπιν χορήγησης άδειας εγκατάστασης από τον οικείο ΟΤΑ και καταβολής τέλους διαφήμισης για το έτος 2010.

Δ.1.) Στην περίπτωση που από την αυτοψία διαπιστωθεί ότι ορισμένα από τα νόμιμα πλαίσια της περίπτωσης Δ, λόγω της μορφής τους, του είδους τους ή της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στον περιβάλλοντα αυτών χώρο δεν είναι πλέον συμβατά με τα οριζόμενα στη νομοθεσία, ο οικείος ΟΤΑ ή η Περιφέρεια οφείλει να γνωστοποιήσει στους υπεύθυνους τα σχετικά στοιχεία και να τους καλέσει να προβούν άμεσα σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια, ώστε να αποκατασταθεί η νομιμότητα.

Για καθεμία από τις προαναφερόμενες κατηγορίες και για κάθε πλαίσιο θα πρέπει να καταγραφεί και να είναι διαθέσιμη η εξής πληροφόρηση :
- Συμβατότητα της θέσης και της μορφής του πλαισίου σε σχέση με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (με βάση τις αυτοψίες)
- Επωνυμία διαφημιστή, ιδιοκτήτη / εκμισθωτή χώρου, μισθωτή χώρου, διαφημιζομένου ανά τακτά χρονικά διαστήματα (άρθρο 8 ν.2946/2001)
- Ύψος επιβληθέντος προστίμου / καταλογισθείσας δαπάνης αφαίρεσης (σχετική απόφαση δ/κ συμβουλίου – απόφαση δημάρχου / προέδρου κοινότητας ή Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας) – ανείσπρακτα / εισπράξεις – μέτρα που έχουν παρθεί για την είσπραξη των οφειλών (στέρηση φορολογικής ενημερότητας, αναγκαστικά μέτρα ΚΕΔΕ)
- προσφυγές που εκκρεμούν και αφορούν τον καταλογισμό των ποσών και την αφαίρεση της παράνομης διαφήμισης
- αριθμός απόφασης του Δημάρχου – Προέδρου της Κοινότητας / Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας περί αφαίρεσης της παράνομης διαφήμισης

Είναι αυτονόητο ότι δε νοείται είσπραξη από τον ΟΤΑ τέλους διαφήμισης για παράνομο διαφημιστικό πλαίσιο σε κοινόχρηστο, δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο. Προκειμένου να χορηγηθεί άδεια διαφήμισης και να εισπραχθεί το τέλος, ο ΟΤΑ πρέπει να διενεργήσει προηγουμένως αυτοψία στο χώρο και να ελέγξει τη συμβατότητά του με τη νομοθεσία.


3. Εποπτεία της δράσης των ΟΤΑ από τις οικείες Περιφέρειες και συμπλήρωση σχετικού
πίνακα στοιχείων

Όπως γνωρίζετε, η αρμοδιότητα αποξήλωσης των παράνομων διαφημίσεων και η επιβολή των σχετικών προστίμων αποτελεί, κατά περίπτωση, αρμοδιότητα τόσο των ΟΤΑ α’ βαθμού όσο και των Περιφερειών. Παράλληλα, οι Περιφέρειες της χώρας, κατ’ εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 11 του ν.2696/1999 και της παρ.8 του άρθρου 9 του ν.3212/2003 υποχρεούνται να εποπτεύουν τους οικείους Ο.Τ.Α ως προς την αποτελεσματική άσκηση των προαναφερόμενων αρμοδιοτήτων τους, δρώντας καθ’ υποκατάσταση αυτών στην περίπτωση που διαπιστώσουν παράλειψη τήρησης των σχετικών υποχρεώσεων τους (παράλειψη οφειλόμενων νόμιμων ενεργειών). Στο πλαίσιο αυτό τάσσουν στους αρμόδιους Ο.Τ.Α προθεσμία μέχρι 30 ημερών, προκειμένου να εκδοθεί ή να εκτελεστεί η διοικητική πράξη της αφαίρεσης της παράνομης διαφήμισης ή της επιβολής του προβλεπόμενου προστίμου και παρελθούσης άπρακτης της προθεσμίας αυτής, ως αποκλειστικά πλέον αρμόδιες τους υποκαθιστούν, προβαίνοντας στην έκδοση ή στην εκτέλεση της διοικητικής πράξης (αφαίρεση διαφήμισης, επιβολή προστίμου). Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να αποσταλεί σχετική εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας προς το Υπουργείο, ώστε να μεριμνήσει για την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης για παρακράτηση ποσού ίσου με το τριπλάσιο των δαπανών αφαίρεσης ή κατεδάφισης των παράνομων διαφημίσεων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που οφείλονται στον ΟΤΑ που δεν προέβη σε ενέργειες.

Για την καταγραφή και παρακολούθηση από το Υπουργείο της δράσης των αρμόδιων υπηρεσιών των ΟΤΑ και των Περιφερειών (ως επισπεύδοντα αλλά και εποπτικά όργανα), στο πλαίσιο των οδηγιών της παρούσης εγκυκλίου, θα πρέπει να συμπληρώνεται κάθε δίμηνο, από τους ΟΤΑ και τις Περιφέρειες, ανάλογος πίνακας με τον αριθμό των παράνομων διαφημίσεων που αποξηλώθηκαν και για τις οποίες επιβλήθηκε πρόστιμο.
Οι πίνακες, ανάλογα με τον αρμόδιο φορέα, έχουν τίτλο «Πίνακας Α.: Καταγραφή της δράσης των ΟΤΑ στο πλαίσιο της 6969/2010 Εγκυκλίου» και «Πίνακας Β.: Καταγραφή της δράσης των Περιφερειών στο πλαίσιο της 6969/2010 Εγκυκλίου» και μπορείτε να τους αναζητήσετε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου (συνημμένο αρχείο excel της παρούσης εγκυκλίου).
Κάθε ΟΤΑ οφείλει να αποστέλλει στην οικεία Περιφέρεια κάθε δίμηνο σε ηλεκτρονική μορφή συμπληρωμένο τον πίνακα A, αποτυπώνοντας την δράση του κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Οι Περιφέρειες πρέπει αντίστοιχα να αποτυπώνουν τη δράση τους ως επισπεύδοντα όργανα αποξήλωσης και επιβολής προστίμων στον πίνακα Β και ταυτόχρονα να συλλέγουν και να ενσωματώνουν σε έναν ενιαίο πίνακα τη δράση των ΟΤΑ χωρικής αρμοδιότητάς τους (ενσωμάτωση πίνακα Α όλων των ΟΤΑ σε ένα ενιαίο αρχείο - αναφέρονται οδηγίες στο σχετικό αρχείο excel).
Ως εποπτεύουσες των ΟΤΑ αρχές οφείλουν επίσης να παρακολουθούν τη δράση τους και στην περίπτωση που διαπιστώνουν ότι εντός του εύλογου χρονικού διαστήματος που προκύπτει από τη νομοθεσία δεν προβαίνουν σε αποξήλωση των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων (ειδικά των επικίνδυνων), πρέπει να ενεργούν καθ’ υποκατάσταση αυτών, κατά τα προαναφερόμενα (παρ. 8 του άρθρου 11 του ν.2696/1999 και παρ.8 του άρθρου 9 του ν.3212/2003).

Η πρώτη αποστολή των συμπληρωμένων πινάκων από τις Περιφέρειες στο Υπουργείο πρέπει να γίνει μέχρι την 14η Μαΐου 2010 και να καταγράφεται σε αυτούς η δράση των ιδίων και των οικείων ΟΤΑ από την αρχή του τρέχοντος έτους μέχρι το τέλος Απριλίου 2010. Οι πίνακες με τα αποτελέσματα της δράσης των ΟΤΑ και των Περιφερειών θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου .



4. Εκτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης


Στο πλαίσιο της αξιολόγησης του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου της υπαίθριας διαφήμισης που πραγματοποιείται από το Υπουργείο σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους φορείς, είναι αναγκαία η άμεση καταγραφή και εκτίμηση της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στο πεδίο της υπαίθριας διαφήμισης, βάσει ποσοτικών και ποιοτικών στοιχείων.
Για το σκοπό αυτό παρακαλούμε όλους τους ΟΤΑ και τις Περιφέρειες να συνεργαστούν, συμπληρώνοντας αντίστοιχα το σχετικό ερωτηματολόγιο που φέρει την ένδειξη «Πίνακας Γ. Εκτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία του ΟΤΑ » και «Πίνακας Δ. Εκτίμηση της υφιστάμενης κατάστασης με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της Περιφέρειας», που έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, ως συνημμένα της παρούσης εγκυκλίου. Κάθε ΟΤΑ οφείλει να αποστέλλει στην οικεία Περιφέρεια σε ηλεκτρονική μορφή συμπληρωμένο τον πίνακα Γ μέχρι την 31η Μαρτίου 2010. Οι Περιφέρειες πρέπει αντίστοιχα να συμπληρώσουν τον πίνακα Δ και ταυτόχρονα να συλλέξουν και να ενσωματώσουν σε έναν ενιαίο πίνακα την πληροφόρηση που έλαβαν από τους ΟΤΑ χωρικής αρμοδιότητάς τους (ενσωμάτωση πίνακα Γ όλων των ΟΤΑ σε ένα ενιαίο αρχείο - αναφέρονται οδηγίες στο σχετικό αρχείο excel), αποστέλλοντας τους πίνακες στο Υπουργείο μέχρι την 16η Απριλίου 2010.

Οι πίνακες πρέπει να αποσταλούν από τις Περιφέρειες στο Υπουργείο με e-mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση todo2.oikonomika.ota@ypes.gr . και να επιβεβαιωθεί η ηλεκτρονική αποστολή των στοιχείων, με σχετικό έγγραφο, σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα, στο fax 210-3744843,
Ως «Θέμα» στο ηλεκτρονικό μήνυμα πρέπει να αναγράφεται, κατά περίπτωση :
Aποστολή Πίνακα Α / Β για περίοδο Ιαν.-Απρ.2010 ή Αποστολή Πίνακα Γ / Δ της εγκυκλίου 6969/2010

Παρακαλούμε όπως μεριμνήσετε για την πιστή και άμεση εφαρμογή των ανωτέρω οδηγιών, ενημερώνοντας σχετικά τους εποπτευόμενους Ο.Τ.Α χωρικής αρμοδιότητάς σας (διευθύνσεις αρμόδιες επί των εσόδων, υπηρεσίες ελέγχων σε θέματα υπαίθριας διαφήμισης, δημοτική αστυνομία) καθώς και όλους τους αρμόδιους υπαλλήλους των Υπηρεσιών σας, κοινοποιώντας το σχετικό έγγραφο στο Υπουργείο μας.
Η παρούσα εγκύκλιος με τα συνημμένα της έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, στη διαδρομή : Το Υπουργείο / Εγκύκλιοι – Αποφάσεις

Ο Υφυπουργός


Γιώργος Ντόλιος

(1) Κατοικημένη περιοχή είναι αυτή που ορίζεται με το άρθρο 2, εδαφ.21 του ΚΟΚ, δηλαδή «περιοχή που έχει σημανθεί με πινακίδες ως κατοικημένη στις εισόδους και εξόδους της». Με τον όρο «διέλευση της οδού από κατοικημένη περιοχή» νοείται να εφάπτεται η οδός, κατά τη μία τουλάχιστον πλευρά της, με κατοικημένη περιοχή. Στη ρύθμιση περί «κατοικημένων περιοχών» δεν συμπεριλαμβάνονται οι αυθαίρετοι οικισμοί, δηλαδή οικισμοί οικοδομημένοι σε περιοχές που, κατά τις κείμενες διατάξεις, απαγορεύεται η οικοδόμηση και επιπλέον δεν επιτρέπεται η μετέπειτα ένταξή τους στο σχέδιο πόλης ή η επέκταση σχεδίου σε αυτές[1] (710/1999 ΝΣΚ). – Ο ορισμός του αυτοκινητόδρομου και της οδού ταχείας κυκλοφορίας διατυπώνεται στο άρθρο 2 του ν.2696/1999 (ΚΟΚ)

(2) Συναφώς υπενθυμίζεται ότι κατ’ εφαρμογή του άρθρου 9 του ν.2946/2001, μετά την κοινοποίηση της απόφασης αφαίρεσης και καταλογισμού της δαπάνης στον υπεύθυνο, ο ΟΤΑ ή η Περιφέρεια, κατά περίπτωση, υποχρεούνται να αφαιρέσουν τα παράνομα πλαίσια και υποστηρίγματα των διαφημίσεων, ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς του χώρου στον οποίο συντελέστηκε η παράβαση, ανεξάρτητα από την επιβολή προστίμου και χωρίς να δημιουργείται καμία ευθύνη των ανωτέρω και των οργάνων τους για την τύχη των αφαιρούμενων διαφημίσεων, κατασκευών και υλικών ή επιγραφών.

Η άσκηση προσφυγής κατά της απόφασης αφαίρεσης παράνομων διαφημιστικών πινακίδων δεν αναστέλλει την εκτέλεση της πράξης (άρθρο 9, παρ.6 του ν.2946/2001), ενώ στην περίπτωση των πλαισίων που έχουν τοποθετηθεί σε δημοτικούς, κοινοτικούς ή κοινόχρηστους χώρους, που δεν καθορίσθηκαν για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης ή όταν επί των πλαισίων δεν αναγράφονται η επωνυμία και η διεύθυνση του διαφημιστή ή του διαφημιζομένου και ο αριθμός της χορηγηθείσης από τον Ο.Τ.Α άδειας, θεωρούνται ρύποι και απομακρύνονται άμεσα, με ευθύνη των Δήμων / Κοινοτήτων ή του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη έκδοση απόφασης για την αφαίρεσή τους (άρθρο 9, παρ.8 του ν.2946/2001).

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

3 πουλάκια κάθονται!στον κοσμο σας εισαστε όλοι!για την συλληψη χρειαζονται χειροπεδες κυριε εισαγγελεα!πες τους πολιτικους να βγουνε απο το καβουκι τους και να κοιταξουν το θεμα της οπλοφοριας μας!αντε μπραβο